Estic massa grassa per la meva edat?
Hola adolescent!!
Tinc 13 anys i peso uns 67 kg i aproximadament medeixo 1,67 i em precupa, em veig molt gorda amb unes cuixes grans i no se que fer ajuda siusplau
Carlota López Ballestar

Hola guapa,
Gràcies per escriure’ns i consultar-nos!
Doncs de forma orientativa et podem dir que segons el que mesures i peses, estàs dins el que es considera un pes saludable. Així que pot estar tranquil·la que no necessites fer res per baixar.
Recorda, però que les pautes a seguir en realitat són les mateixes per tothom: UNA ALIMENTACIÓ EQUILIBRADA. Fent això, les persones tornen a recuperar el seu pes natural, la gent que té sobrepès s’aprima, els que està prima s’engreixa i la gent que està en el seu pes en manté. Mira de seguir uns bons hàbits alimentaris i mai intentar fer dieta per aprimar-te pel teu compte: sempre es recuperar el pes perdut i es té més risc de tenir problemes més greus: obesitat, baixa autoestima, trastorns alimentaris, preocupació excessiva ...
La nostra alimentació (mediterrània) es caracteritza per un consum abundant d’aliments d’origen vegetal (fruites, hortalisses, llegums, patates, pa, arròs, pasta, fruita seca i oli d’oliva), que s’acompanya de petites porcions de peix, carns magres, ous i làctics, i d’aigua per beure. Alguns consells:
- Menja més fruites i verdures, llegums i altres aliments rics en fibra és la base de la piràmide (com a base de l’alimentació).
- Cada dia menja cereals de diferents varietats i intenta que el 50% siguin integrals (pa, pasta, arròs).
- Els productes més processats, és a dir, que en la seva elaboració s’han afegint sucres, greixos o sal, es recomanen consumir-los molt de tant en tant. Ara bé, no et prohibeixis cap aliment! encara que pensis que t’engreixen, perquè llavors despertaràs un gran desig per consumir-los. No t’ha passat que quan et prohibeixen fer alguna cosa encara tens més ganes de fer-la, doncs aquí passaria això. Estigues tranquil·la saben que pots menjar de tot, però el teu cos, quan té gana necessita que li donis bons nutrients per mantenir-se sa i bé.
- Sigues activa, cada dia. Això és molt important, necessitem moure’ns sovint, i no tant per cremar energia, sinó per sentir-nos més relaxats i millor amb nosaltres mateixos. El cos que no es mou es sent més cansant, li falta energia, sembla mentida oi? I si l’organisme detecta que li falta energia, pensarà que necessites aliments rics en sucre i greixos, per això les persones sedentàries o que no dormen bé poden tenir més gana i menjar més del que necessiten. Així que fent activitat física o esports que t’agradin i divertits, estaràs millor, més relaxada, amb més energia i el teu organisme estarà més estable.
Aquí trobaràs informació de la piràmide alimentària si vols saber més: http://salutpublica.gencat.cat/ca/promocio_salut/alimentacio_saludable/la-piramide-de-lalimentacio-saludable/
" target="_blank">
Ah!, i no oblides també que cadascú té el seu cos, la seva figura i forma: entre 85 i 90% del nostre pres el determina el pes genètic que ens ha tocat al néixer i no es pot canviar. Per això hem d’estimar i valorat tot tipus de cossos, amb diferents mides, i el nostre de manera indiscutible! i no hem fer cas de la indústria de la publicitat que ens vol fer creure que el cos és fàcilment modelable, és a dir, modificable, com si fos una plastilina. El seu interès és guanyar diners i prou, vol que li compris productes per intentar aconseguir una cosa que és impossible. Així que et recomanem que no et deixis portar per aquest ideal de bellesa tan prim, i comencis a mirar-te a tu i a la resta d’amics i amigues amb uns ulls més afectuosos i crítics amb els mitjans. Qui està dient què i per a què? Fitxa’t en això quan miris els anuncis... et sembla? I un truc, quan et miris al mirall, cada vegada que ho facis, digues-te un elogi, una cosa maca, encara que no t'ho creguis del tot, és màgic, poc a poc començaràs a veure't molt millor (triga uns mesos però practica cada dia), confia en el poder de la ment.
Ah, també ens comentes el tema de les cuixes, segurament que està força relacionat amb la teva constitució i per tant de la genètica. Fer esport t’anirà molt bé per treballar la musculatura de les cames (i les veuràs millor) però no pensis que serà un canvi radical, al final no deixa de ser la forma que té el teu cos. Intenta no donar-li massa importància.
Bé, en resum i per no allargar-me més, creiem que no et cal perdre pres i per tant segueix uns bons hàbits saludables, practica un esport que t’agradi (sinó t’agrada difícilment podràs ser constant i tampoc podràs desconnectar, divertir-te, relaxar-te i recarregar-te d’energia), surt amb els amic i amigues, comparteix amb alguna persona més propera com et sents (no t’ho guardis que et farà més mal dintre!!!) i parla amb els pares com ets sents i com pots seguir una alimentació equilibrada. A veure quins consells et donen? J
I si segueixes preocupant-te pel pes i les cuixes, torna a escriure’ns si us plau!!! No t’has de sentir malament amb tu i segur que et podrem ajudar amb això.
Una forta abraçada guapa,
Mónica Fernández
Psicòloga
@AcabCatalunya
www.acab.org