Autoestima baixa per culpa dels comentaris d'altres
Hola!
Mireu, sempre he sigut una noia amb una constitució prima. De petita sempre em deien que estava massa prima, que si menjava, que si hauria de menjar més d'allò o d'aixó... M'havien arribat a dir anorèxica i tot.
Ara que ja he crescut crec que estic millor de pes. Segueixo estant prima, però no tant com abans. Tot i així em segueixen dient que menji més de determinades coses (per exemple, quasi mai menjo verdures o fruita, i ja sé que és dolent per la meva salut) i que si mengès allò em veuria millor i mil coses més. El cas és que tot això em va baixar l'autoestima perquè em fa pensar que no sóc suficient i que he de canviar. Com els hi podria fer veure a la gent del meu voltant que ara estic bé i que sí que vull canviar, però no cal que m'ho diguin tot el rato?
Moltes gràcies!
Carlota López Ballestar

Hola guapa!
Moltes gràcies per demanar-nos consell.
Abans de tot dir-te que no has de permetre que els comentaris de la gent t’afectin tant. Entenc que quan et repeteixen tant que estàs prima acabis bastant cansadeta, però t’has de protegir, com? No donant-li importància. Saps quin són els millors consells? Els que es demanen. Així que li has de fer saber a tota aquesta gent el que penses, sents i vols. Dependrà del nivell de confiança que tinguis amb la persona que et fa el comentari per parlar-li amb més o menys intimitat:
- Amb desconegut pots somriure i ignorar el comentari directament o dir un  “no em cal, gràcies” .
- Als amics i amigues properes pots utilitzar les paraules màgiques: quant tu fas..., jo sento que... i per això et demano que...
• Quant tu fas... (comentaris sobre si estic massa prima, malalta, que em cal menjar més, que semblo una anorèxica...)
• Jo sento que... (no sóc suficient i que no agradaré, penso que m’hauria d’agradar tal com sóc, primeta, però amb aquest comentaris em resulta realment difícil, m’esforço per menjar bé i saludable i així em sento més impotent i frustrada...)
• Per això et demano que... (no em tornis a dir més que estic massa prima i que m’haig d’aprimar. Si estàs preocupat per la meva salut i em vols ajudar necessito que em reconeguis el meus esforços i m’estimis incondicionalment tal com sóc...)
- El nostre consell és que parlis amb els teus pares, i els expliquis el mateix que als teus amics però a més a més li demanis ajuda i consell. Pots proposar-li d’anar al metge o metgessa per valorar que efectivament tot vagui bé i el teu pes és saludable per tu i et doni pautes sobre l’alimentació (si realment les necessites). Si et segueixen afectant els comentaris podeu demanar ajuda a un psicòleg/a per reforçar la teva autoestima i que això no vagi a més.
Si et cosa molt parlar en persona, una altra opció podria ser escriure’ls una carta o un email. Però intenta parlar-li, tard o d’hora hauràs d’afrontar situacions semblants i saber defensar les teves idees, opinions, decisions et serà realment útil en la vida. Evitar-lo no t’ajudarà gens.  Pren això com un repte, sortiràs enfortida, més segura de tu mateixa.
És important que sàpigues que el pes de cadascú té molt a veure amb la seva genètica, el 80%-90% del pes ve determinat per això. En realitat, a diferencia del que ens fa creure els anuncis (que volen que comprem els seus productes), resulta molt difícil modificar la nostre figura. Mantenir una alimentació equilibrada, una vida activa, sortir amb els amic i amigues i no preocupar-nos massa per les coses farà que el nostres pes, figura i autoestima es mantingui estable i saludable. Pots explicar això als amics perquè entenguin que per tu no és fàcil guanyar pes.
Una abraçada i ja ens explicaràs que tal et va les xerrades sinceres amb els amics.
Mónica Fernández
Psicòloga
@AcabCatalunya
www.acab.org