Com li dic a ma mare que vui fer dieta?
Nose com dir-li a la meva mare que vui fer dieta!
Em fa cosa i vergonya dir-li perquè no estic de allò que s'en diu "gorda". Però necesitu estar una mica més prima per estar comude amb mi mateixa, se que em pot entendre pero tinc por que menjegui a pescar...
Hi tinc molta confiança però aixo em fa vergonya...
Que puc fer?
Mònica Fernández

Holaaa!
Abans de tot gràcies per escriure al
consultori d’Adolescent.cat. La teva consulta la trobo molt interessant i molt
més complicada de respondre del que sembla. Perquè aquí hi ha molts factors: la
teva relació amb la mare, els teus sentiments i les teves expectatives. Anem
per passos.
FER “DIETA”?
Haig de ser molt sincera amb tu, les
dietes NO funcionen
!  El 90% de les
persones que han fet dieta recuperen el pes perdut (el conegut efecte io-io o
efecte rebot), inclús acabem amb més pes i amb pitjor estat d’ànim.
Sembla mentida, però el fer dieta a la
teva edat incrementa el risc de tenir sobrepès, obesitat o inclús patir un
Trastorn de la Conducta Alimentària.
El que SÍ funciona és canviar d’hàbits
alimentaris i d’estil de vida
: alimentació equilibrada, activitat física,
sortir amb els amics/gues, no preocupar-se massa per les coses, dormir bé...
Així que el meu primer consell és que li
demanes a la teva mare ajuda per adoptar un estil de vida més saludable, i no
per fer dieta (perquè et resoldrà el problema).
SENTIR-ME BÉ AMB MI MATEIXA
Tothom necessita sentir-se bé amb ell
mateix, agradar-se, veure’s bé... Això és perfecte i molt saludable!
Ara bé, si diposites el teu benestar en
tenir un pes concret... comets un error, perquè el cos es revelarà.
Primer t’has d’estimar
incondicionalment, SEMPRE, estiguis amb qui estiguis, en la situació que sigui
i amb el cos que tinguis. Si estàs còmode amb el teu cos, si el respectes, si te
l’estimes, el cuides, el mimes... llavors el teu cos mostrarà la bellesa que hi
ha dintre teu.
Pensa que et passa quan no et sents bé? les
coses comencen a anar pitjor, a estar més trista o amb més ansietat, inclús
comences a menjar més sense tenir realment gana, i això repercuteix també en el
teu pes.
I oi que mai deixaries d’estimar a la
teva millor amiga encara que agafes un “kilets” doncs per què ho faries tu? No té
cap sentit tot plegat.
Per tant, primer has de sentir-te bé per
estar bé. Anem a l’últim punt:
EXPLICAR A LA MARE
Dius que “saps que et pot entendre”,
molt bé per la teva mare!!! Ja tenim molt guanyat. Ara et pregunto, I tu? Pots entendre
també a la teva mare? Els pares han de vetllar per la salut i benestar dels
seus fills fins que siguin adults, és una tasca realment complicada i estem
segurs que la teva mare ho està fent el millor que pot.
Si li dius a la mare que vols fer dieta
encara que no tinguis problemes de sobrepès és molt possible que et digui que
no, ja que és el que t’hauria de dir (per la teva salut).
Però si li expliques que saps que la
dieta no és la solució i que li demanes ajuda per començar
a cuidar-te bé i de debò, i que la idea és
que tota la família adopti un estil de vida més saludable. Creus ara que et
dirà que no?
Així que necessites buscar una estona
tranquil·la per parlar i escoltar-vos molt. Pots començar amb un simple: mama, saps què he pensat...? Sento què....,
Crec que estaria bé..., I tu què penses d’això? Com creus que em podries
ajudar?  Què podríem començar a fer
per...? Què opines sobre? Podria ser bona idea trucar a la Fundació Imatge i
Autoestima (Tel. 93 454 91 09
) per informar-nos i rebre algun consell? Gràcies
mama per escoltar-me i ...
Imagino que enfocat d’aquesta manera el
tema no et farà tanta vergonya, encara que si és un tema íntim per tu, és
natural que et faci vergonya. Tot i així, davant un sentiment
(por, vergonya, inseguretat o sigui el que
sigui....) no t’ha de frenar per aconseguir el que realment vols. Estic segura
que tu ets molt forta i pots amb la vergonya. Oi que sí?
M’acomiado amb un “fins aviat”, perquè
estaré esperant que ens tornis a escriure al consultori per saber que t’ha semblant la resposta i sobretot per saber com t'ha anat amb la teva mare.
Fins aviat!
Mónica Fernández
Psicòloga
consulta@acab.org
www.acab.org