l'estrés dels examens
Bona tarda!
Tinc un problema. Després d'un temps menjant correctament vaig aconseguir aprimar-me 2,5kg amb dos mesos, mes i mig; però cada vegada que comencen els examens, m'estresso i m'engoixo i tota la feina feta se'n va a passeig: i em torno a engreixar i a sentir-me molt malament amb mi mateixa, just quan havia començat a agradar-me :(
La cosa és que sempre que vénen els examens tinc molta ansietat i no paro de picar ni de menjar molt! i ara em torno a trobar com un monstre, creat per culpa meva...
Hi ha algun concell o recomenació, per poder evitar-ho?
Laura Medrano

Hola Joana,
En primer lloc, gràcies per escriure'ns!
Quan estem d'examens és habitual que ens doni per picar més o menjar sense tenir gana, per pura ansietat i nervis. El primer pas és ser-ne conscient per a poder actuar i no abusar del picoteig i pel que dius, això ja ho has aconseguit.
La primera recomanació que puc fer-te és que tot i estar d'examens i anar atabalada, et prenguis el teu temps per a fer els àpats ben fets i amb calma, aprofitant el moment dels àpats per desconnectar dels estudis i de les teves obligacions i centrant-te en gaudir del menjar. Si t'acostumes a prendre consciència del menjar i a gaudir-ne, el teu cos no tindrà tantes ganes de picar entre hores.
El segon consell és que intentis no tenir per casa gaires aliments dels que acostumes a menjar quan tens ansietat. Per exemple, si quan estudies tens tendència a picotejar patates fregides, intenta no tenir-ne a casa en èpoques d'examens. Pots intentar canviar les patates fregides per una peça de fruita o per un grapat de nous o fruits secs, que són més saludables i a més et proporcionaran energia.
Finalment, aconsellar-te que tot i estar d'examens, intentis buscar una estona per airejar-te i fer esport, ja que així a part de sentir-te millor amb tu mateixa, també alliberaràs ansietat i no tindràs tantes ganes de picar entre hores.
També m'agradaria recomanar-te que no basis la teva autoestima i acceptació en el físic ja que fer això pot comportar-te problemes. És veritat que el cos és una part molt important de nosaltres mateixos, però li hem de donar la importància que és mereix, ni més ni menys. Pel que expliques, sembla que quan no estàs en el pes que t'agradaria això t'afecta molt i inclús dius que et veus com un monstre... Si hi penses bé, és molt injust que et diguis això a tu mateixa. Per pesar una mica més no et converteixes en un monstre ni hauria d'afectar-te tant... És millor si intentes donar-li la volta i acceptar que has estat d'examens i que t'has esforçat molt per treure bones notes, no?
Espero haver-te ajudat! Una abraçada molt forta i per qualsevol cosa, pots tornar-nos a escriure quan vulguis.
Laura Medrano Puigdollers
Psicòloga
www.acab.org