Ansietat...
Bona tarda!
Tinc un problema amb l'alimentació, ja que estic molt nerviosa pel tema dels estudis i no paro de menjar, per tant no paro d'engreixar i començo a estar grassoneta. Però se'm fa impossible no "picar" entre hores.
Els meus pares a vegadesem diuen que estic engreixant i que haig de vigilar amb el menjar, però tot i que els hi dic que em facin menjar més suau, no volen. A part, sóc la més grassoneta de la classe.
No puc fer esport pel tema dels estudis, faig més extraesolars i no em dona temps a anar-hi.
Sé que cadascú té el seu cos, però no estic a gust amb el meu, ja que aquest "no és el meu", pel menjar i la quantitat de calories que ingereixo. No sé si m'explico...
Em podrieu donar algun consell?
Gràcies!!
Mònica Fernández

Hola guapa,
I sí, t'expliques molt bé. Menjar més i engreixar-nos és el que ens passa normalment a tots quan tenim ansietat. En un primer moment les persones podem aprimar-nos, però només és al principi. T'explico que passa davant l'estrès o l'ansietat:
1.  A curt termini: el cos allibera hormones (adrenalina) disposades per a que puguem lluitar o fugir. També allibera hormones destinades a tancar l'estomac i treure'ns la gana (corticotropina), li diu al cos "això és una emergència no és hora de menjar!!"
2. -A mig termini: després d'aquest estrès o tensió el cos allibera altres tipus d'hormones destinades a recuperar-nos , el cortisol. Aquestes hormones ens aguditza la gana i ens genera un impuls fort per menjar. Per dos motius, vol recuperar l'energia perduda al fugir, còrrer, lluitar...  I per una altra banda perquè el menjar generar plaer i ens relaxa, i és el que vol el cos. Per això amb ansietat ens ve de gust menjar aliments energètics com el xocolata. El teu cos vol tornar a sentir-se tranquil i bé.
Com pots veure, el nostre cos funciona de manera primitiva, com si encara estigués vivint en una caverna. No sap diferenciar la tensió o l'amenaça de suspendre un examen (o d'una tensió/malestar emocional) d'un atac d'un animal. El cos es prepara per fer una gran despesa d'energia lluitant o fugint corrent d'un lleó, per exemple, i no sap que en realitat farem poca despesa d'energia perquè ens tocarà quedar-nos estudiant tot el dia asseguts davant l'escriptori i l'ordinador. Poc suarem je je je
No has de lluitar contra aquesta gana, hauràs d'ensenyar al teu cervell a que pugui reaccionar davant l'ansietat d'una manera més eficaç. El Dr. Deepak Chopa explica tot això al seu llibre "De qué tienes hambre" i dóna els següents consells:
1. dormir bé (mínim 8 hores al dia, potser en el teu cas, millor 9 o 10 hores)
2. surt amb els amics i amigues, riu tot el que puguis :)
3. fes activitat física, mou-te (balla, camina, patina, juga...)
4. relaxa't o prova a practicar mindfulness. Aquí tens alguns àudios per aprendre a relaxar-te amb la respiració:
HcOc1siPpGA i https://www.youtube.com/user/meditem/feed?activity_view=3
">
• enfronta't a l'estrès i evita les fonts de l'ansietat: si tens dificultats amb alguna assignatura demana als pares ajuda, potser t'anirà bé un reforç, baixa les teves exigències si et demanes notes i resultats molts alts, massa perfecció pot ser dolent!
•  Uns altres consells que et podem donar per ajudar-te a recuperar el teu pes saludable:
• Menja si tens realment gana (senyals que t'arriben directament de l'estómac) i deixa de menjar quan estiguis saciada però no tipa. Saps aquella sensació a l'estómac que et diu que no estàs plena, ni pesada, que podries seguir menjant, però que tens suficient... doncs, ATURA'T QUAN ESTIGUIS SACIADA!  Si vas a menjar, pregunta't: de veritat, de veritat tinc gana? i si no és així, "Per a què vull menjar? potser per tranquil·litzar-me? per avorriment? per cansament? per premiar-me? per distreure'm?... doncs potser puc fer una altra cosa que menjar, per exemple trucar a una miga, llegir un llibre, sortir a passejar...
• No passis gana. Si el nostre cos detecta que passem gana començarà a voler estalviar energia, et farà tenir gana voraç i no voldrà aprimar-se. Per tant, si tens realment gana: menja!
• Quan vagis a menjar pensa en quins aliments saludables t'agradaria menjar Per exemple, si és per berenar, quina fruita t'agrada? quin entrepà et podries preparar? Porta amb tu fruita o fruita seca, com ametlles, nous, figues... són una opció nutritiva i alhora t'ajudarà a recupera el teu pes. Aquí tens un link a més informació sobre alimentació saludable:  http://salutpublica.gencat.cat/ca/promocio_salut/alimentacio_saludable/
">
http://salutpublica.gencat.cat/ca/promocio_salut/alimentacio_saludable/
">
• No et prohibeixis cap aliment, podem menjar de tots. Però sabem que hi ha aliments que hem de menjar cada dia i en més quantitat i d'altres només de tant en tant i en porció més petites. Si comences a prohibir-te menjar productes que t'agraden encara tindràs més gana de menjar-los. Sempre que ens prohibim fer alguna cosa que ens agrada oi que tenim més desig de fer-ho? doncs amb això passa igual. Així menjar-se un croissant a la setmana no ens farà cap mal, però no ens convé menjar-los tots els dies. Fàcil, oi?
• Un aspecte molt i molt important és moure'ns, tenir una vida activa. Has d'entendre que és una necessitat bàsica i és tant important com els teus estudis, com menjar i dormir bé. Mira, necessitem si o si fer activitat física, i no només pel fet de cremar energia sinó sobretot per relaxar-se. Si estàs preocupada pels estudis o perquè no t'agrades, fent exercici podràs ajudar-te a treure't l'ansietat i no tindràs tanta necessitat de menjar per sentir-te millor. Busca una activitat que t'agradi, mira als centres cívics, als poliesportius... segurament trobaràs una que encaixi amb tu i amb la teva disponibilitat horària. I recorda que és IMPRESCINDIBLE QUE T'AGRADI I T'HO PASSIS BÉ, per tant vés provant diferents esports o activitats físiques fins trobar la teva. També compte anar caminant o en bici als llocs, pujar per les escales, fer neteja...
• I per últim, necessites mantenir un BON ESTAT D'ÀNIM. Per això no has de deixar de sortir amb els amics i amigues, per riure i passar-lo bé però també per parlar de les coses que et preocupen, compartir els nostres sentiments amb persones de confiança ens ajudar a sentir-nos millor. No et guardis les preocupacions dintre, perquè et faran més mal. I si mires d'apuntar-te amb algun amic a alguna activitat esportiva? i parlar amb els pares per fer excursions els caps de setmana (senderisme, bicicleta...) J
• Espero que t'animis a fer més esport, malgrat les dificultats que tens, i a no preocupar-te massa pels estudis ni pel pes. A més preocupació recorda que més ansietat i més gana tindràs. Relaxa't i riu molt durant aquesta setmana. I ja em dius si els consells t'han anat bé. Si no és així, pots dir-li als pares que ens truquin a l'ACAB i us podem assessorar millor.
Mónica Fernández
consulta@acab.org
www.acab.org
R