Ansietat a l'hora de menjar
Hola, tinc un problema. Fa temps que tinc ganes d'aprimar-me i he estat anant a diferents dietistes amb la meva mare però el que em passa és que tinc molta ansietat al menjar. Quan m'estresso menjo, quan estic avorrida també, i a la taula, per més que vulgui menjar la quantitat correcta acabo menjant més del compte perquè no em puc controlar. Em fa ràbia perquè tiro tots els meus esforços per terra, acabo engreixant i a sobre me mare va tirant els diners amb dietes que no em funcionen. Què puc fer per resoldre aquest problema? Hi ha alguna cosa que pugui fer quan estic avorrida o estressada per no afartar-me a menjar i després sentir-me culpable? Algun truc psicològic, no ho sé...
Moltes gràcies! :)
Carlota López Ballestar

Bon dia guapa!
Gràcies per
escriure al consultori.
Molts cops el que mengem pot estar
relacionat amb les emocions
, per això és possible que si estàs nerviosa,
estressada o avorrida tinguis més ganes de menjar aliments saborosos i que ens
agraden molt. Fins i tot i ha persones que quan estudien utilitzen el menjà com
un premi i això és millor no fer-ho.
No et preocupis si algun dia piques una mica
més del habitual, si comences a angoixar-te amb això el que pot passar és
l’efecte contrari, que encara en tinguis més ganes. Així que viu això com una
cosa normal que ens passa a quasi tots. De totes maneres, pots buscar altres
maneres de relaxar-te que no siguin a través del menjar, com per exemple,
quedant amb una amiga, llegint, mirant una pel•lícula o anar a fer esport.
En principi el menjar hauria de ser
per alimentar-nos
i nodrir-nos, tal i com feien a la prehistòria. Tot i així,
el menjar a acabat tenint moltes altres funcions a les nostres vides. Les
celebracions molts cops estan centrades en el menjar, a vegades quan som petits
ens han pogut premiar amb menjars que ens agraden, etc.
Hi ha persones que acaben tenint el que és
coneix com “gana emocional”. És a dir, en funció del teu estat anímic sents la
necessitat de menjar, a vegades el que sigui o altres menjars concrets. En el
teu cas, pel que expliques pot estar passant això. Molts cops ens passa això
perquè ens falten eines per gestionar les nostres emocions.
A més, normalment quan fas una dieta
agafes una actitud de control i sembla com si els aliments fossin bons o
dolents. Quan passa això encara ens entren més ganes de menjar els aliments “dolents”
i més calòrics, o mengem més del que necessitem perquè pensem que després
passarem gana. Per això cada cop més la recomanació és NO FER DIETES.
Et recomano seguir una alimentació
equilibrada, menjant de tot en les proporcions adequades i fer esport 3 cops a
la setmana, a més del que feu al instituït.
Hi ha persones que poc a poc van adquirint
l’hàbit de menjar determinades coses en funció del seu estat anímic. Per
exemple, una persona que està trista perquè li ha passat alguna cosa i
s’acostuma a menjar gelat. Aquest és un hàbit que tot i que d’entrada no és
greu pot convertir-se en un hàbit desaconsellat. Per això seria millor buscar
altres estratègies per estar menys nerviosa. Això és molt personal i cada
persona té que buscar que li va bé, però et deixo unes quantes idees:
Anar a caminar una estona
Fer esport
Posar-te música relaxant
Llegir una estona
Quedar amb una amiga
Dibuixar
Pintar mandales
Mirar una sèrie
Espero que et serveixi ;)
Una abraçada molt forta!
Carlota López Ballestar
Psicòloga