Estic farta de ser la gorda de la familia
La qüestió és que me'n vaig de viatge de fi de curs a Italia i m'agradaria aprimar-me d'un cop perquè fa temps que ho vull. peso 71 quilos i medeixo 1'64 i vull aprimar-me 15 quilos, sóc de cames grasses , braços grassos pero poca panxa. Actualment vaig al gimnàs, només hi porto 1 setmana amb cardio, però no em puc resistir a veure el meu germà menjant-se un crusant de xocolata, voldria que em donèssiu algun consell de dieta i/o exercisis per el meu tipus de cos.GRÀCIES.
Mònica Fernández

Bon vespre guapa!
Moltes gràcies per escriure al consultori d'ADOLESCENTS.CAT!!! Espero que t'agradin els nostres consells:
Abans de continuar amb els consells, et prego que miris el següent vídeo de la sèrie "https://youtu.be/
NT2VjrdQguI" target="_blank">My mad fat Diary", saps? al llegir el títol de la teva consulta m'has trencar el cor... espero que al acabar de llegir la consulta et comencis a tractar millor :)
Dius que a finals del curs marxes a Itàlia i per aquesta data vols aprimar-te de cop 15k. Em sap greu dir-te que això no és possible, posaràs en risc la teva salut, és molt perillós el que vols fer. A més, no és efectiu i el més inofensiu serà que et sortiran possiblement estries (trencament de la pell per la pèrdua ràpida de pes que genera marques permanents).
Les persones que baixen molt i ràpidament de pes pateixen el conegut "efecte io-io" o "efecte rebot" recuperen ràpidament el pes perdut i de vegades més encara, amb sentiments de frustració i malestar (creuen erròniament que és culpa seva). Si fas això el teu metabolisme estarà més alterat i serà més difícil a la llarga baixar de pes. A més, per la teva edat i característiques ets una adolescent molt vulnerable a patir un Trastorn Alimentari, i al posar-te a dieta pot debutar la malaltia.
Per tot això et demanem que abandonis aquest objectiu i parlis amb els teus pares per a que els professionals especialitzats t'ajudin a aconseguir un pes saludable sense posar en perill la teva salut. Sé que el que baixar de pes és important per a tu, i això és bo, però la manera en que ho vols aconseguir no. Ho entens?
D'altre banda, et faig les mateixes reflexions que he fet a una noia que també volia aprimar-se per a un viatge de final de curs:
Creus de debò...
- Que els teus amics o companys de classe et valoren pel teu físic o pes?
- És que potser t'ho passes millor amb un company segons el pes que tingui ell?
- Algú és més o menys bon amic segons el cos que tingui? T'ajudarà més? serà més divertit? t'escoltarà o et farà més costat perquè estigui més prim o sigui més maco???
- Estaries amb algú que tingués un cos com el de les revistes però amb qui no connectes, t'avorreixes, no tens res en comú o que et tracta malament, oi que voldries tallar amb aquesta persona?
Estic segura que ni tu valores als teus amics pel seu físic ni ells t'estimen o es diverteixen més amb tu pel teu físic. Un bon amic t'estima incondicionalment, així també tu has d'estimar-te incondicionalment. No permetis que res (ni el pes) t'impedeixi passar-t'ho genial amb els companys i companyes de classe, t'ho mereixes i us ho mereixeu després d'un any junts.
Tornant a la teva demanda, haig de dir-te que per aconseguir i mantenir un cos i un pes saludable només hi ha una solució efectiva i possible: seguir un estil de vida saludable. El meu consell, com ja t'he dit, és que parlis amb els teus pares i demaneu visita amb el teu pediatre/a, per a que et faci una valoració completa i t'ajudi de manera personalitzada amb la pèrdua de pes.
Uns altres consells generals que poden anar-te molt bé per baixar de pes:
">
• Menja només si tens realment gana (senyals que t'arriben directament de l'estómac) i deixa de menjar quan estiguis saciada però no tipa (és aquella sensació a l'estómac que et diu que no estàs plena, ni pesada podries seguir menjant però ja tens suficient). Moltes vegades mengem sense gana, ja sigui per avorriment, per distreure'ns, per nervis, per sentir-nos millor. Mira a veure si això et passa a tu, i si és així fes una llista de comportaments alternatius, per exemple llegir, mirar una pel•lícula, escoltar música, trucar a un amic, fer un tomb, parlar amb el teu germà...
• No passis gana i procura fer els 5 àpats recomanats, si el teu organisme detecta que passes gana començarà a voler estalviar energia, no voldrà aprimar-se i recuperarà ràpidament el pes perdut (efecte io-io, recorda!!!)
• Quan vagis a menjar (perquè tens gana de debò) pensa en quins aliments saludables t'agraden, per exemple, si és per berenar: quina fruita t'agrada? quins entrepà et podries preparar? tingues a mà fruita fresca, seca o dessecada com plàtan, mandarines, ametlles, nous, figues... són nutritives i alhora t'ajudaran a recuperar el teu pes.
• Recorda que no s'han de prohibir cap aliment (ni els croissants), tots es poden prendre! la diferència està en la freqüència i en les racions. Et recomanem que al teu plat cada dia vegis molts aliments d'origen vegetal: incrementa els vegetals, els cereals integrals i afegir proteïna saludable, els llegums són una excel•lent opció. Et deixo un link per saber quins aliments ens convé menjar més i quins menys i les seves racions i freqüència: http://salutpublica.gencat.cat/ca/promocio_salut/alimentacio_saludable/
• " target="_blank">
• Els productes més processats, és a dir, aquells que en la seva preparació se li han afegit més sucres, greixos o sal (croissants, per exemple), també els pots prendre, però de tant en tant. Si comences a prohibir-te encara tindràs més gana de menjar-los. Sempre que ens prohibim alguna cosa que ens agrada tenim més desig de fer-la, oi? doncs amb això passa igual!
• És molt important que el menjar sigui un plaer, gaudeix a taula d'una bona conversa amb la família :) I menja poc a poc, deixa els coberts entre mossegada i mossegada per posar l'atenció als meravellosos sabors i textures dels aliments a la boca. Dedica als àpats  mínim 30 minuts ja que les senyals de sacietat no arriben abans dels 20 minuts.
• Si tens set beu aigua. Moltes persones confonen la set amb la gana, un consell si dubtes és que abans de menjar provis a beure un got d'aigua i si segueixes tenint gana, llavors pensa què pots menjar que sigui saludable...
• Procura dormir bé, mínim 8 hores i descansar i relaxar-te durant el dia. Si estàs cansada tindràs més gana de menjar aliments rics en sucres, ja que el cos vol tenir més energia. Et deixo un link a diferents àudios per relaxar-te, pots utilitzar-los quan tinguis l'ansietat o l'impuls de menjar sense gana: https://www.youtube.com/channel/
• UCUQtXxZrzP5st7NnZR_3-EA" style="background-color: rgb(255, 255, 255);" target="_blank">
UCUQtXxZrzP5st7NnZR_3-EA
• Surt amb els amics i amigues, parla amb ells sobre les coses que et preocupen i sobretot intenta riure tot el que puguis. No li donis massa importància a les coses i dóna't també permís per tenir dies més trists. No existeixen les persones perfectes, ni la vida perfecte! Sabem que les persones més tristes i més preocupades tenen més problemes per mantenir un pes saludable. Si pateixes o alguna cosa et preocupa demana sempre ajuda, ningú ha de patir!
• Mou-te a diari. Un cos que no fa activitat física a diari estarà més cansant i per conseqüent tindrà també més ganes de menjar sucres (ja saps... per pujar l'energia). L'activitat física regula molt bé el pes i l'estat d'ànim.
• Redueix el temps davant de l'ordinador o la televisió o els dispositius mòbils. Es recomana fer un mínim de 60 minuts diaris d'activitat que pot ser repartida al llarg del dia: anar als llocs caminant, en bicicleta, patins... també compte endreçar l'habitació i ajudar a la feina de casa... Aquí et deixo un link a la piràmide de l'activitat amb idees que et poden ajudar a incrementar una mica més l'activitat física (i molt bé per anar al gimnàs, felicitats!!! segueix així): http://canalsalut.gencat.cat/web/.content/home_canal_salut/professionals/temes_de_salut/activitat_fisica/documents/activitat_fisica_i_salut_a_la_infancia_i_a_l_adolescencia.pdf
• " target="_blank">
http://canalsalut.gencat.cat/web/.content/home_canal_salut/professionals/temes_de_salut/activitat_fisica/documents/activitat_fisica_i_salut_a_la_infancia_i_a_l_adolescencia.pdf
.
• El nostre consell és que optis per activitats esportives en grup, que siguin divertides (així difícilment l'abandonaràs) i a l'aire lliure, com la mountainbike o patinar pel carrer (així tonificaràs molt les cames!). Potser al teu Centre Cívic, Centre de Joventut o al mateix gimnàs que vas, trobes més activitats divertides que t'encanten i complementen el cardio!
•
Espero que alguns d'aquests consells et vagin molt bé. I sobretot, segueix els consells del teu pediatre/a. Si els teus pares i tu voleu rebre més assessorament i pautes d'actuació podeu trucar-nos a l'ACAB al tel. 93 454 01 09. Serà un plaer ajudar-vos.
Una abraçada forta,
Mónica Fernández Pérez
consulta@acab.org
P.D espero que t'hagi agradat el vídeo...