ESTIC BE?
Hola!
Tinc 16 anys, medeixo 1,66 i peso 53 kg estic be de pes?
Ultimament quan em miro al mirall em veig gorda però les meves millors amigues hem diuen que m'he aprimat... però no se si creure-les
Mari Angels

Hola!
La teva pregunta és molt concreta: vols saber si estàs bé de pes segons la teva alçada i el teu pes actual. Fas 1,66 i peses 53 kg.
Per calcular si el teu pes està dintre de la normalitat, fem servir una mesura que és l'índex de massa corporal (IMC). Això  es calcula mitjançant una fórmula matemàtica utilitzant alçada i pes. Si la xifra resultant està entre 20 i 25, indica que el pes està dintre de la normalitat. Més de 25 comença a indicar sobrepès (diferents graus) i per sota de 20, indica infrapès (estar per sota del pes indicat per alçada i pes actual). He calculat el teu IMC i em surt 19. Això significa que estàs per sota del pes que hauries de tenir. Per altra banda, has de saber que el càlcul d'aquest índex no contempla coses tant importants com la constitució de la persona, l'amplada del seu cos, el pes dels ossos i la pròpia massa muscular, amb la qual cosa aquest càlcul s'ha de completar amb altres proves mèdiques, sobretot tenint en compte que ets adolescent i el teu cos s'està desenvolupant, així com la teva ment. Tot i així, és molt significatiu que ens surti un baix pes amb el càlcul de l'IMC i que ens diguis que encara et veus grassa. Quan una persona es veu diferent de com està realment (ens dius que les teves amigues et diuen que t'has aprimat, però tu et veus grassa), ens pot estar indicant que comences a tenir problemes amb la teva pròpia imatge corporal. S'ha d'esbrinar el més aviat possible perquè et passa això, ja que si continues amb aquesta percepció de tu mateixa i continues aprimant, pots desenvolupar un trastorn del comportament alimentari com l'anorèxia o la bulímia nerviosa. Són trastorns molt greus que afecten a totes les àrees de la vida d'una persona i que, si els agafem a temps, podem tractar i evitar que et posis pitjor. Et recomano que parlis amb els teus pares. Ja sé que això moltes vegades us costa de fer, però és molt important que ho sàpiguen i et puguin ajudar. És necessari que vagis al teu metge i l'expliquis què et passa, ell/a et farà proves per tal d'esbrinar si estàs bé de salut i què s'ha de fer. Potser no et passa res, però pel que ens dius, comences a tenir símptomes de que alguna cosa no va bé amb la percepció i l'autoconcepte que tens de tu mateixa (autoestima).
Espero haver-te ajudat, i espero també que parlis amb els pares. Si no saps com fer-ho, una forma molt fàcil és mostrar-lis el missatge que ens has enviat i la nostra resposta.
Una abraçada.