Problemes d'autoestima...
Hola!
Bé, si més no pel títol de la consulta ja sabeu més o menys per on vaig. Autoestima: cosa que no tinc i que malhauradament no es pot comprar. Porto uns dos anys anant a una dietista perquè m'ajudés una mica en el tema alimentació, basicament pq jo no m'agradava personalment. Ara he notat canvis, algun que altre, sobretot en l'alimentació (acné, etc...) però el tema és que continuo sense agradar-me.
Hi ha dies que m'agrado més i altres que no sortiria de casa directament (tinc 16 anys, faig 1'64m i peso 63kg, he perdut 5kg) sé que no tinc sobrepés, però no vinc a parlar d'una questió de salut, sinó emocional.
Porto un temps que tinc l'autoestima feta merda, abans era només pel cos però ara noto que he canviat com a persona també, estic com més "apagada" per dir-ho d'una manera, abans era més alegre, i em fot molt perqué jo no era així i ara crec que m'he obssesionat fins al punt d'estar més distant amb la gent.
Que faig? Com em puc estimar?
Moltes gràcies! Petons!
P.D.: Allò d'escriure en un paperet les coses que m'agraden de mi ho trobo complicat perq sóc incapaç de trobar algo, tant física com psicològicament.
Laia Sala

Hola bonica,
Veig que has llegit algunes consultes sobre autoestima, així que seguirem per aquest camí.
L'autoestima es basa en 4 pilars:
• autoimatge - com veig la meva imatge corporal
• autoconcepte - com crec que sóc
• autovaloració - com valoro la meva forma de ser
• autorecompensa - m'agraeixo els esforços que faig.
Tinc la sensació que ets molt crítica amb tu mateixa i has arribat a un punt que no et deixa ser objectiva. Estic convençuda que hi ha parts del teu cos que t'agraden, encara que et costi acceptar-ho. Sempre hi ha parts del cos que trobem boniques i que de les que ens sentim orgulloses, com una piga, els llavis o els ulls, les mans... busca-la!
Pel que fa a les característiques de personalitat... com ets tu? Com et veus a tu mateixa? Com et veuen els altres? Si estàs preparada, pots demanar a dues o tres persones importants per tu (familiars i amistats) que escriguin en una carta una definició de tu. I tu també fas el mateix sobre tu mateixa. Després compara quins punts forts et veuen i quines coses caldria millorar. Penses el mateix tu? Et recomano que aquest exercici el facis acompanyada d'algun adult de confiança (un familiar, algú del professorat....) perquè t'ajudarà a prendre perspectiva.
L'autoestima és quelcom necessari per sentir-se bé i és un sac que s'ha d'omplir mica en mica, així que ves entrenant-te a valorar allò que et surt bé! (no seràs una creguda, sinó que seràs realista) i intenta apuntar-ho en algun lloc visible de la teva habitació. T'ajudarà a recordar-te com d'especial ets ;)
Una abraçada!
Laia Sala
@laiasala.psico