Vols evitar el càncer de pell? Això t'interessa!

Què és important saber per protegir-se del sol quan som joves i així evitar el càncer de pell d'adults? Catalunya és la comunitat de l'estat amb l'índex més elevat de persones que pateixen càncer de pell.

| 06/07/2015 a les 17:13h
Arxivat a: ESTÀ PASSANT, protecció solar, càncer de pell, melanoma, càncer, sol, pigues, UVA

Font: Flickr Tania

Per començar i segons ens han explicat de l'AECC-Catalunya contra el Càncer, cal aclarir que hi ha dos tipus de càncer de pell: "no melanoma" - és el més freqüent i té un índex de sobreviure molt alt- i de "melanoma" - aquest és molt més agressiu i és de què s'acostuma a parlar quan es fa referència al càncer de pell en les campanyes d'educació de l'exposició al sol.

Un dels factors de risc del melanoma és la radiació ultraviolada per l'exposició inadequada al sol i això es tradueix en totes aquelles vegades que no ens protegim bé del sol i ens cremem. Ara bé, també ho pot produir els rajos UVA i les radiacions ultraviolades que actuen sobre la pell i afavoreixen l'aparició de tumors cutanis
 

Font: Flickr


També s'ha observat amb les dades que un altre factor per tenir melanoma és viure en latituds properes a l'Equador i que Austràlia és el país amb major incidència del món, ja que la majoria de la població té la pell blanca i la latitud condiciona una gran exposició solar.

Pel que fa a l'edat, és més freqüent en adults d'entre 30 i 60 anys, però és cert que molts d'ells podrien ser causats per una mala protecció del sol durant la seva joventut. Segons dades de GLOBOCAN 2008, a Espanya s'estima que hi ha 3.602 casos de persones amb melanoma. Per comunitats autònomes, des del 2001-2006 on hi ha més casos és a Catalunya (360 homes i 292 dones), seguida per Madrid (294 homes i 236 dones) i Andalusia (276 homes, 243 dones).
 

Font: Flickr


Les dones que tenen melanoma, l'acostumen a tenir als membres inferiors (cames, peus...) i els homes al tronc, cara, coll i les espatlles. A més, hi ha persones amb característiques que predisposen a un major risc:

 color de pell: la gent de raça blanca, tenen un risc 20 vegades superior a patir melanoma. Si no et poses moreno/a i ets dels típics que es crema fàcilment quan pren el sol, tens un fototip més baix i per tant més risc de melanoma.

 antecedents personals i familiars: És freqüent en persones que ja han tingut casos de melanoma a la família.

 mutació genètica: persones que tenen una malaltia que es diu Xerdorema pigmentosum amb la qual les seves cèl·lules no poden reparar els danys ocasionats per la radiació ultraviolada.

 Pigues "nevus": persones que tenen molts nevus a l'adolescència, és obligatori realitzar-se revisions periòdiques i extirpar-la en cas de dubte per analitzar-la. De fet, les persones amb nevus congènit gegant tenen més risc de desenvolupar melanoma.

En resum, eviteu les hores centrals del dia per prendre el sol o està fent activitats al carrer, si ho heu de fer, sobretot tapeu-vos bé i hidrateu-vos molt. Si preneu el sol poseu-vos un factor de protecció alt, mínim de 30 o 50 i cada mitja hora o una hora torneu-vos-en a posar. Per molt waterproof que posi que sigui la crema, si us banyeu al mar, a la pisicna...etc. quan sortiu torneu-vos a posar protecció solar.  

Què t'ha semblat?

0
0
0
0
0
0
0

També us pot interessar

 

COMENTARIS

ai mare meva
Anònima, 06/07/2015 a les 17:23
+8
-0
Jo soc de pell blanca i cada vegada que em poso al sol em surten unes pigues a la cara.
Que puc fer per evitarho? Poso crema protectora factor 50
a mi també em surten pigues
Anònim, 06/07/2015 a les 17:45
+2
-0
Això de les pigues és depèn de la pell que tinguis, a mi també me'n surten cada estiu, és normal. Si et poses protecció solar te'n sortiran menys encara que en tindras igualment, no crec que sigui res dolent ni perillós mentre ens protegim la pell
😰
Anònim, 06/07/2015 a les 17:25
+0
-4
Et pots morir?😰
Absurd
Depen, 06/07/2015 a les 19:18
+2
-0
No que va, et diuen que es cancer pero no, bueno si ho suoeres evidentment no eg mors
PEEOCUPACIO! AMOORS!
Anònim, 06/07/2015 a les 17:30
+1
-0
Soc una noia de pell blanqueta, tinc la pell molt sencible i varis problemes amb la pell cada sert temps me d posar cremes (moltes) (masses) i sempre he destar pendent de la pell i de si em cremo o no, en comptes de posarme morena em cremo i llavors em cau la pell a tires i em fa por tenir algun cancer de pell daquests e estat bucant informacio i x el q posa sembla que tingui el no malanoma o algu aixi! stic preocupada el metge d la pell mai ma dit res però a vegades els metges no u veuen i pots tenir el cancer, el q pasa q cm que jo tinc molts problemes a la pell pot ser q donin els mateixos símptomes q aquests tipus d cancèr?? nssee q feer estic preocupadeta caris!
buff
Anònim, 07/07/2015 a les 16:06
+1
-0
tranki jo sóc igual que tu i la pell quan em cremo també s'em cau a tires. Tranki
ajudaaa
Anònim, 06/07/2015 a les 17:42
+0
-1
Ajuda aver tinc 15 anys no me liat mai i aquest estiu es molt provable k si vull k majudeu ser k tothom diu surt sol surt sol pero necessito consell com si diguesim saveu aver vull k hem dgueu o expliqueu com es fa ser k no hi ha una explicacio exacte pero si algu realment a passat o esta passant per aquesta situacio sap el k es i qui lagi passat k majudii mercii
Jo em cremo, i em tornu mes blanca
Anònim, 06/07/2015 a les 18:27
+0
-0
Es depen de la pell que tinguis, jo tinc el meu pare i el meu avi que són "intoralants al sol" que vol dir que no poden pendre el sol, i si el prenen el sol , pos poden tenir riscos greus de cremades ( que la veritat costen molt de treure) o un cancer de pell, o sigui que ens em de protegir molt el estiu. En el meu cas jo tinc la pell molt blanca, i fa una setmana que em vaig cremar, i la veritat es un pel molest, dsp les cremades sem tornen del color de la pell. Recomanu si et cremes posar-te molt after-sun, i molta protecció cada hora ( quant vas a la piscina o a la platga)

Petons😍
PER LA DE: AI MARE MEVA....
turuturuturu, 06/07/2015 a les 18:55
+0
-0
lo de les pigues et surt pel sol, no hi pots fer res, com per exemple, si et toca el sol al cabell set torna mes clar. A mi tambe em passa jeje:$
.😏.
Anònim, 06/07/2015 a les 19:18
+2
-0
Soc negra o sigui tinc menys posibilitats de partir cancer de pell
Tant racista pero al final nosaltres tenim mes proteccio
peligro
Anònim, 06/07/2015 a les 20:50
+0
-0
Importan cuidado
Laa de liarsee
Anònim, 06/07/2015 a les 20:57
+1
-0
doons miraa aprens amb el temps saps pero tens de anar obrin els llavis no moolt i amarlos obrin i tancant amb els seus i quan ja desto pos et posara llengua i lo altre surt sol que vagi bee floreeeta❤️
Nasbdhajdiskflf
Ovellaesquilada, 06/07/2015 a les 21:00
+0
-0
Jo em cremo i em poso morena a l'hora, ebjsbdhdb i per molt que em posi crema cada hora (50+) em cremo ansnnansnabahsgshs
Llegiuu
Anònim, 06/07/2015 a les 22:08
+0
-0
jo he fet un treball sobre aquest tema i no us alarmeu, recomanen fer una insoecció de si t'apareixen noves pigues si creixen de forme, tmb recordar q hi ha moltes histories extranyes com la queratosis acticnica,... Basicament hem de vigilar i hem de saber quin fotoprotector ens em de posar depen del fototip de pell q tinguem. Si necessiteu més informació comsulteu internet us ajudarà!😎
mercii
Anònim, 06/07/2015 a les 22:21
+2
-0
Mercii la que ma ajudat la k posa que vagi be floreta mercii eeeh (soc noia)