Com m'afecta una simple actuació
Hola, tinc un problema i és que no suporto veure escenes de dolor intens a les pel·lícules/sèries. Al principi pot semblar normal, les coses desagradables no agraden a la majoria, però en el meu cas pot ser un pèl exagerat. Posem un exemple: estic veient una sèrie on la protagonista va pel carrer i sent uns crits desgarradors. Ja em poso nerviosa. S'apropa als crits i veu que un home s'havia tallat el braç i tot ple de sang. Se'm congelen les mans i els peus, el ritme cardíac s'accelera i tinc un formigueig, i una sensació de patiment que fa que hagi de treure el so per no sentir els crits i els gemecs, i apartar la vista un rato de la pantalla. Sóc perfectament conscient de que és actuat (tot i que també passa a la vida real). Ho passo realment malament, i vaig adonarme'n d'això a l'escola quan posaven documentals on surtien escenes fortes. A algunes persones els hi feia cosa, però per a mi era un "ho estic passant tan malament que tant de bo pogués fugir de classe". Així que quan sabia que tocava certa assignatura on ja havia experimentat això em posava molt nerviosa, o cada cop que ens posaven pelis o documentals ja m'agafava de tot pensant que en qualsevol moment hauria d'experimentar aquell patiment. I em causa problemes perquè puc estar mirant pel·lícules que m'encantin amb mon pare, però en algun moment no poder aguantar i haver de marxar i dir-li que m'avisi quan s'hagi acabat l'escena (i clar, em perdo parts importants). I també vull afegir, que quan ma mare o mon pare obre el forn per treure alguna cosa, tinc com unes pessigolles com avisant-me del perill de que es cremin, només veient com fan el moviment de posar la mà al forn encara que vagin amb compte i guants fent-ho bé, és inevitable. No sé perquè em passa tot això però em genera una angoixa innecessària en moltes situacions, i no sé què fer perquè ningú ho enten i quedo com una rareta.
Laia Sala

Hola bonica,
Segurament tens molt desenvolupada la teva sensibilitat. És una característica de personalitat (una manera de ser) que permet viure les emocions molt intensament, de manera que tens una enorme capacitat d'empatia. A més a més, és possible que també tinguis moments en què ho analitzes tot amb molta profunditat, amb la sensació que hi ha tants detalls a tenir en compte a l'hora de prendre una decisió que finalment et satures.
També hi ha persones que s'atabalen ràpidament amb els sorolls forts, les massificacions, la gent, la llum intensa... és el teu cas?
Mira, sincerament, tens una gran capacitat per comprendre emocionalment als altres i a tu mateixa. Gaudeix d'aquesta connexió.
Si sents que algunes parts de pel·lícules, documentals o fins i tot notícies de tv són massa intenses per tu, tingues-ho en compte i busca una "possible fugida". Parla amb la persona que tens al voltant i demana-li que t'avisi quan acabi. També fes cas als avisos previs a alguna informació: "poden ferir la sensibilitat", ja que tenen a veure amb aquest tret de personalitat. No ets l'única i si necessites més informació, en pots trobar a: https://www.asociacionpas.org/alta-sensibilidad/
#top" target="_blank">alta sensibilitat
Una abraçada!
Laia Sala
@laiasala.psico