No sabem que fer amb la meva germana
Hola! Resulta que la meva germana (de 8 anys) aquests dies ha tingut molts atacs d'histeria (osigui a tingut "pataletes" molt fortes). Es posa a cridar, a insultar, a picar... i no hi ha manera de calmar-la. El pitjor de tot és que comença a dir coses horribles i que en realitat no pensa, com per exemple que es vol morir, que vol que els nostres pares es divorcïn, que la nostra mare no sap fer res bé... Sé que no ho pensa, però quan diu aquestes coses ens sap molt de greu. Quan monta aquestes grans pataletes ens posa a tots molt nerviosos i no sabem que fer. A vegades el meu pare la pica també. No funciona res. No sabem que em de fer quan monta pataletes d'aquestes i es posa histerica (sembla que estigui poseida). Per què monta aquestes pataletes? Sempre es perquè li diem que no a una tonteria, per exemple que no pot dinar al llit perquè sinó l'enbrutarà o que no pot fer videollamada amb les seves amigues perquè estan ocupades. No se li pots dir que no a una cosa, perquè sinó monta patalestes d'aquestes, plora pica, insulta... També té un gran problema amb la venjança: per exemple ella em pica a mi perquè le he tocat sense volguer amb el peu (cosa que no li agrada perquè diu que li fan fàstic els meus peus perquè sempre em fan pudor). Llavors em pica super fort i em fa molt mal. Llavors no penso i jo també la pico. Llavors a ella li entra una dèria: s'ha de vengar. Monta una pataleta de les seves posant-se histerica i em pica. Llavors li dic que pari (aquest cop si que em controlo i no la pico més). Però no hi ha marxa enrere: em comença a picar i monta una pataleta. Llavors el meu pare l'aparta de mi perquè no em piqui més, però la meva germana cotinua histerica perquè diu que m'ha de picar i punt: que s'ha de vengar. Llavors en aquest punt normalment es quan a vegades el meu pare la pica també. Ens posem nerviosos tots, perquè no sabem que hem de fer quan la meva germana es posa així, ja que no hi ha manera de calmar-la. La meva mare es la única que la pot calmar, però el problema és que la meva mare ja està supercansada, ja no pot més, esta agotada i farta. A més, ella molts cops està treballant, llavors la meva germana la truca al treball, cosa que no pot fer perquè sino li poden cridar l'atencio a la meva mare. A més, no sempre la meva mare la pot calmar, a vagades es incalmable. Per intentar que es calmi a vagades li pregunto: "Perquè m'has picat". En aquests casos sempre em diu: "Porque te odio". En realitat m'estima a i als meus pares també, perquè quan no esta histerica es nota que vol esta amb nosaltres i que ens estima. Ja sé que quan el meu pare i jo la piquem no fem bé, però es que es molt dificil reaccionar en aquests casos. Potser em direu que el seu comportament es deu al confinament, però no estic del tot segura. Sempre a sigut una nena amb un gran caràcter fort, que en el confinament a exclatat. Penso que potser hauriem d'anar a un psicoleg, però m'agradaria molt que primer em donguessiu la vostra opinio. Que hauriem de fer?
Laura Centellas

Hola!
Primer de tot, ens agradaria dir-te que a tu no et toca fer-te responsable de la teva germana, sinó que són els teus pares els que han de buscar solucions per fer que la vida familiar sigui més agradable per tots/es.
Llavors, el més important quan fa una pataleta és deixar-li clar que no permetràs que falti al respecte, marxar de l'habitació de manera calmada i esperar que ella torni una vegada estigui més calmada. En aquest moment és quan ella ha d'aprendre a demanar perdó i, sobretot, a REPARAR el mal que ha fet. Què vol dir? doncs que si ha insultat a algú o ha fet malbé algun objecte, intenti ajudar-te o arreglar aquest objecte.
Aquests trucs, però, els ha d'aplicar tota la família, de manera que hauràs de parlar amb els teus pares i demanar-los que busquin ajuda. Són ells els que hi han de posar solució, d'acord?
Una abraçada!
La Laura Centellas