estic gorda?
hola!
sóc una noia de 15 anys, i em veig gorda.. no sé que fer per aprimar-me, ja que menjo sa, faig esport cada setmana entreno 3 cops més el partit.... peso 65kg i medeixo 1'68m. nose si aixo ja em ve de constitucio o de familia...
merciiiiii
Mònica Fernández

Hola guapa!
I gràcies a tu per escriure al
consultori d’Adolescent.cat.
Doncs per les dades que ens facilites
hem de dir-te que el teu pes està molt molt bé! És més, encara podries engreixar-te
un “kilets” i mantenir-te dins la franja d’un pes normal.
Tot i així dius que et veus gorda...
això ens fa pensar que potser tens una mica de “distorsió corporal” que
significa que et veus diferent (més ample) a com realment estàs. Mira de treure
importància al pes i comença a observar-te amb bons ulls, a agradar-te tal com
estàs; poc a poc començaràs a veure’t més prima.
I no facis cas de la publicitat, l’ideal
de bellesa de noia molt prima és irreal (photoshop) i malaltís, darrera hi ha
un gran interès comercial per guanyar diners amb productes dietètics i de
bellesa per aprimar-se.
A més, és
fals que puguem modelar el cos al nostre gust, no som de “plastilina! Amb l’esport
i una vida activa podem tonificar i mantenir esvelta la figura heretada, però
no canviar-la.
Perque efectivament tens molta raó
quan dius que el pes et “ve de constitució o de família”. De la mateixa manera
que al néixer genèticament heretem un color d’ulls o de cabell, una alçada, un
número de peu... també heretem un pes i una forma de cos especial i única.
El cos vol mantenir-se en el seu pes
genètic o natural, que per a ell és el sa.I farà tot el possible per a no baixar
d’aquest pes i no emmalaltir. És per això que les persones que fan dieta acaben
recuperant el pes perdut (el conegut efecte “io-io” o efecte “rebot”) i a la
llarga tenen més problemes amb la seva salut i figura. Per tant, si realment no
vols engreixar, no intentis aprimar-te.
El que sí podem fer és acceptar el
nostre pes i figura natural (genètica) i cuidar-la per mantenir-la estable al
llarg de temps. Això s’aconsegueix només adoptant un estil de vida saludable,
així que segueix menjant sa i practicant esport, ho estàs fent molt bé. I comença
a tenir una actitud més positiva, centra’t en sortir amb els amics i amigues, a
estar més relaxada i riure a diari, i no et preocupis massa per les coses.
Si segueixes amoïnada pel teu pes la
cosa anirà a pitjor. Sabem que les persones amb baix estat d’ànim, tristes,
angoixades, amb molta ansietat tenen més dificultats per mantenir-se en el seu pes.
Així que comença a tirar-te floretes i pujar-te l’autoestima!!! I si veus que
passa al temps i et segueixes veient malament i no t’agrades, parla-ho
amb els pares i/o torna a escriure’ns per ajudar-te amb això.
En resum: el teu pes està molt bé, no
intentis aprimar-te i encara menys fer dieta (qui fa dieta té més risc de patir
problemes de sobrepès, obesitat i
inclús un trastorn de la conducta alimentària), segueix amb una
http://canalsalut.gencat.cat/ca/vida-saludable/alimentacio/piramide_alimentacio_saludable/
" target="_blank">alimentació saludable i fent activitat física; i l’únic que et recomanem és que et relaxis
amb aquest tema i veuràs com en uns mesos estaràs més maca
J
Una forta abraçada
Mónica Fernández
consulta@acab.org
www.acab.org