Ajuda si us plau!
Sóc un noi de 15 anys i veig que no estic en forma, peso 80kg i no és que sigui gaire alt (1'60-1'70). No sé que fer ja que jo mateix me veig gras i tinc molta vergonya d'anar a la piscina... Quan he d'anar a la piscina per educació física, m'invento una excusa per no anar-hi. Em fa vergonya mostrar el meu cos a l'altra gent i vull aprimar-me. El que passa és que no tinc gaire panxa, però, faig molt pit i llavors als jerseis s'em nota molt. Em podríeu dir alguna dieta saludable o alguns exercicis per fer a casa? Gràcies💞
Mònica Fernández

Bona tarda!
Gràcies per escriure'ns al consultori d'adolescent.cat. A veure si et podem ajudar, et tema és molt ampli:
Abans de tot, el nostre consell és que no deixis de fer res només pel fet que tinguis vergonya. Si ens deixem portar per les nostres emocions, ens dominaran i serem més vulnerables, insegurs, amb pors... No deixis que et passi això, i davant les primeres dificultats de la vida enfronta't: malgrat tot, cal ser valent i anar a piscina :)  Això significa madurar!
A més, no oblidis que tothom tenim "defectes", oi que ningú és perfecte? doncs dóna't permís per tenir "defectes" com qualsevol!!!
Dit això, ens alegra que vulguis cuidar-te i seguir una alimentació saludable i fer exercici per arribar al teu pes saludable. No intentis canviar la teva alimentació i cos pel teu compte, és millor que parlis als pares per consultar al teu pediatre/a o metge de família, i que et facin un seguiment personalitzat.
Pel que fa al tema alimentari:
• Quan tinguis set veu aigua. Les begudes "refrescants" i sucs són per consumir molt de tant en tant.
• De postres fruita fresca (la que més t'agradi).
• Per dinar i per sopar inclou vegetals (quasi la meitat del que mengis), una amanida, crema, bullida, ja sigui de primer o d'acompanyament.
• Intenta menjar la meitat del cereals en gra integral (arròs, pasta, pa...)
• Augmenta el consum de llegums, tenen molta fibra i et saciaran. Són riques en proteïnes i a més no tenen greix.
• El lactis baixos en greixos: llet semidescremada (o descremada si t'agrada), iogurt desnatat, formatge fresc o mató en lloc de formatge curat.
• Menja un grapat fruita dessecada o seca com les nous, ametlles, avellanes... poden ser un bon berenar o per menjar entre àpats.
• Els embotits i carns grasses, patates xips, llaminadures, brioixeria, galetes, mantega... es consumeixen de manera ocasional, de tant en tant (procura que no sigui més d'un cop a la setmana). Demana als teus pares que no comprin i guardin a casa aquests aliments que no són de consum diari, així evitaràs que veure'ls a la nevera o a l'armari i que et vingui el desig de menjar-hi sovint. En canvi té a mà aliments saludables que t'agradin.
• Et deixo un link on pots aprofundir en les racions d'aliments: http://canalsalut.gencat.cat/ca/vida-saludable/alimentacio/piramide_alimentacio_saludable/
" style="background-color: rgb(255, 255, 255);">
Més enllà del que mengem és important saber cóm i per a què mengem. Menjar lentament, degustat cada mossegada. Si mengem molt ràpid no dónes temps a que les senyals de sacietat arribin (uns 20 o 30 minuts) i per tant acabes menjant més quantitat de la que el teu cos necessita. Un truc que funciona molt bé és deixar els coberts entre mossegades.
Tampoc no has de passar gana en cap moment. Si no menges el cos començarà a estalviar energia i a treure el màxim profit a l'energia que ingerim (emmagatzema en forma de greix), per això les dietes no funcionen i les persones tornen a recuperar el pes perdut. Recorda: quan tinguis gana has de menjar. De vegades estem distrets i no ens adonem que el nostre cos ens demana menjar i veure aigua. Connecta al llarg del dial amb el teu cos, amb el teu estómac i comprova com si fos el dipòsit de benzina d'un cotxe, si necessites proveir d'energia: menjar saludable.
Prova a fer el següent: quan vagis a menjar, pregunta't "DE VERITAT, DE VERITAT, TINC GANA?"  si efectivament tinc gana, és a dir, sento aquestes senyals de gana que m'arriben de l'estómac... llavors pregunta't què puc menjar que sigui sa i m'agradi? quines coses he identificat com a saludables que m'agraden? per exemple, què fruita m'agrada... I gaudeix molt menjar-ho, poc a poc, mastegant bé.
Un darrer consell amb el tema alimentari és que si menges sense gana pregunta't en canvi "PER A QUÈ MENJO SI NO TINC GANA?" potser per avorriment, per distracció, per premiar-te, per relaxar-te. El teu estómac no està dissenyat per gestionar les teves emocions, ni per entretenir-te; està pensant per aconseguir energia per a que estiguis bé i puguis fer allò què vols. Si menges sense gana estaràs alterant el mecanisme que té el teu cos per regular la gana, la sacietat i el pes. Si estàs avorrit, pregunta't millor què pots fer per entretenir-te, trucar a un amic? veure una pel·lícula?... cerca les teves alternatives que no tinguin que veure amb el menjar.
Pel que fa a l'esport, el nostre consell és que parlis amb el teu professor/a d'educació física, segurament estarà encantat/da de donar-te una pauta d'exercicis per fer a casa, adaptada a tu. Encara que possiblement a la llarga t'anirà millor que practiquis algun tipus d'activitat física o esport fora de casa que t'agradi i t'ho passis bé (d'aquesta manera serà més fàcil no abandonar l'activitat): Mountainbike, futbol, tennis, senderisme,... segurament que hi ha un esport que és el teu, vés provant fins trobar-lo.
En resum, per baixar i mantenir-te per sempre en el teu pes saludable necessites adoptar poc a poc un estil de vida saludable. Cal tenir paciència i constància sempre que es vol canviar d'hàbits (és una tasca ben difícil). Necessites fer activitat física a diari, seguir una alimentació saludable, divertir-te i sortir amb els amics i amigues i sobretot no preocupar-te massa per les coses. Necessites l'ajuda dels pares així que el nostre últim consell és que parlis amb ells i mireu entre tots de millorar la salut de la família.
Una abraçada i espero que pugis treure alguna cosa d'aquest correu tan llarg...
Mónica Fernández
http://www.acab.org
">www.acab.orghttp://www.acab.org
"> / consulta@acab.org