Celulitis i panxa
Hola adolescents!! Soc una noia de 17 anys, peso 50kg i medeixo 1'55. La veritat es que mai me sentit agust amb el meu cos, ja que a part de tindre panxa tinc els pits molt petits i dons quan em miro al mirall em veig lletja. Les meves amigues em diuen que els hi agradaria molt tindre el meu cos perque tinc caderes i un bon cul (o aixo diuen elles), però el que no saben es que tinc celulitis. Jo sincerament no em veig grassa, però si que es veritat que tinc panxa i no ho dic jo sola perque una amiga meva s'ha sincerat i em dona la raó.
Practico esport 3 vegades a la setmana.
Magradaria saber exercicis o menjars que et redueixin el ventre que tinc.
Gràcies. Petons😘
Mònica Fernández

Bona tarda Preciosa!
Gràcies per escriure'ns al consultori
d'adolescent.cat. A veure si et podem ajudar, et tema és molt ampli:
El nostre primer consell és que no deixis que
cap comentari de ningú et faci patir, i encara menys si fa referència al físic.
Ja que el físic té molt a veure amb la genètica i hi ha moltes coses que no
podem fer-hi res. Així que, preocupar-nos no ho canviarà i fer-nos sentir
pitjor tampoc ajudarà: CAL ACCEPTAR-NOS I ESTIMAR-NOS INCONDICIONALMENT.
Segurament si li preguntes a la mateixa noia
(la que t’ha donat la raó sobre la panxa) si t’estimarà o et valorà més pel teu
físic (mida del teu cul o pits o si tens panxa o cel·lulitis...) et respondrà
que no, que seràs igual d’important i valuosa per a ella. Perquè ningú valora
més als seus amics i companys per com són físicament: ens importa com són,
compartir coses en comú, divertir-nos, que et tractin bé, que t’ajudin...
Entre les coses que podem fer poc és la
cel·lulitis, la majoria de persones, sobretot dones i adolescents tenim cel·lulitis,
diuen que entre el 70% i el 90%. També tenen cel·lulitis les dones que surten a
les revistes, però aquí tenen el Photoshop per esborrar-ho i fer-nos creure que
són perfectes.
Aquí et deixo uns vídeos molts coneguts sobre
el retoc digital
Crec que hauries d’aprendre a mirar-te amb bons
ulls, a apreciar el cos que tens (les corbes, el bon cul...). A més, no oblidis
que tothom tenim "defectes", oi que ningú és perfecte? Ni les teves
millors amigues, doncs dóna't permís per tenir "defectes" com
qualsevol!!!
Dit això, ens alegra que vulguis cuidar-te i
que vulguis demanar-nos consell sobre exercicis i menjar que t’ajudi a reduir
la panxa.  Pel les a dades que ens
facilites estem d’acord amb tu: no estàs grassa, estàs dins un pes saludable. Per
tant, la nostra recomanació és que revisis que la teva alimentació és
saludable, amb molts aliments frescos amb molt presència d’aliments d’origen
vegetal.
En realitat, el únic mètode eficaç per
mantenir un cos esvelt és seguir un estil de vida saludable.
No intentis canviar la teva alimentació i cos
pel teu compte, és millor que parlis als pares per consultar al teu pediatre/a
o metge de família, i que t’ajudin de manera personalitzada.
Alguns consells generals on podras escollir quin et podria anar millor:
Pel que fa al tema alimentari:
• Quan tinguis set beu aigua. Les begudes
"refrescants" i sucs són per consumir molt de tant en tant.
• De postres fruita fresca (la que més
t'agradi).
• Per dinar i per sopar inclou vegetals (quasi
la meitat del que mengis), una amanida, crema, bullida, ja sigui de primer o
d'acompanyament.
• Intenta menjar la meitat del cereals en gra
integral (arròs, pasta, pa...)
• Augmenta el consum de llegums, tenen molta
fibra i et saciaran. Són riques en proteïnes i a més no tenen greix.
• El lactis baixos en greixos: llet
semidescremada (o descremada si t'agrada), iogurt desnatat, formatge fresc o
mató en lloc de formatge curat.
• Menja un grapat fruita dessecada o seca com
les nous, ametlles, avellanes... poden ser un bon berenar o per menjar entre
àpats.
• Els embotits i carns grasses, patates xips,
llaminadures, brioixeria, galetes, mantega... es consumeixen de manera
ocasional, de tant en tant (procura que no sigui més d'un cop a la setmana).
Demana als teus pares que no comprin i guardin a casa aquests aliments que no
són de consum diari, així evitaràs que veure'ls a la nevera o a l'armari i que
et vingui el desig de menjar-hi sovint. En canvi té a mà aliments saludables
que t'agradin.
Et deixo un link on pots aprofundir en les
racions d'aliments:
http://canalsalut.gencat.cat/ca/vida-saludable/alimentacio/piramide_alimentacio_saludable/
" target="_blank">
Més enllà del que mengem és important saber
cóm i per a què mengem:
Menjar lentament, degustat cada mossegada. Si mengem
molt ràpid no dónes temps a que les senyals de sacietat arribin (uns 20 o 30
minuts) i per tant acabes menjant més quantitat de la que el teu cos necessita.
Un truc que funciona molt bé és deixar els coberts entre mossegades.
Tampoc no has de passar gana en cap moment. Si
no menges el cos començarà a estalviar energia i a treure el màxim profit a
l'energia que ingerim (emmagatzema en forma de greix, en el teu cas a la panxa
sembla que només ho fa a la panxa oi?), per això les dietes no funcionen i les
persones tornen a recuperar el pes perdut. Recorda: quan tinguis gana has de
menjar. De vegades estem distrets i no ens adonem que el nostre cos ens demana
menjar i beure aigua. Connecta al llarg del dial amb el teu cos, amb el teu
estómac i comprova com si fos el dipòsit de benzina d'un cotxe, si necessites
proveir d'energia:  toca escollir un
menja saludable que t’agradi!
Prova a fer el següent: quan vagis a menjar,
pregunta't "DE VERITAT, DE VERITAT, TINC GANA?" si efectivament tinc
gana, és a dir, sento aquestes senyals de gana que m'arriben de l'estómac...
llavors pregunta't què puc menjar que sigui sa i m'agradi? quines coses he
identificat com a saludables que m'agraden? per exemple, què fruita m'agrada...
I gaudeix molt menjar-ho, poc a poc, mastegant bé.
Un darrer consell amb el tema alimentari és
que si menges sense gana pregunta't en canvi "PER A QUÈ MENJO SI NO TINC
GANA?" potser per avorriment, per distracció, per premiar-te, per
relaxar-te. El teu estómac no està dissenyat per gestionar les teves emocions,
ni per entretenir-te; està pensant per aconseguir energia per a que estiguis bé
i puguis fer allò què vols. Si menges sense gana estaràs alterant el mecanisme
que té el teu cos per regular la gana, la sacietat i el pes. Si estàs avorrida,
pregunta't millor què pots fer per entretenir-te, trucar a un amic? Mirar una
pel·lícula?... cerca les teves alternatives que no tinguin que veure amb el
menjar.
Pel que fa a l'esport, el nostre consell és
que parlis amb el teu professor/a d'educació física, segurament estarà
encantat/da de donar-te una pauta d'exercicis per fer a casa si és el que vols,
adaptada a tu. Aquí et passo una notícia sobre exercicis:
http://www.adolescents.cat/noticia/26958/exercicis/tenir/bons/abdominals/nom/minuts
" target="_blank">
Encara que possiblement a la llarga t'anirà millor que
practiquis algun tipus d'activitat física o esport fora de casa que t'agradi i
t'ho passis bé (d'aquesta manera serà més fàcil no abandonar l'activitat):
Mountainbike, futbol, tennis, senderisme,... segurament que hi ha un esport que
és el teu, ves provant fins trobar-lo. La natació és molt complerta, t’ajudarà
a reforçar els pectorals (donarà una mica més de volum a aquesta zona) i a més
tonificarà molt la panxa, al activar molt la circulació de les cames també
t’ajudarà amb la cel·lulitis.  Si
t’agrada la natació aquest podria ser un bon esport per a complementar amb les
3 hores que ja fas. Les recomanacions són de mínim 60 minuts al dia d’activitat
física, que pot ser repartida al llarg del dia, per tant, compte els
desplaçaments a peu, en patins, en bicicleta, com també pujar les escales en
lloc d’utilitzar l’autobús, el temps d’endreçar i fer feina a casa, ballar els
caps de setmana... L’important és moure’t :)
En resum, per baixar panxa i millorar
l’aparença de les cames (i la cel·lulitis) cal
adoptar poc a poc un estil de vida saludable. Recorda:
cal tenir paciència i constància sempre que es vol canviar d'hàbits (és una
tasca ben difícil). Necessites fer activitat física a diari, seguir una
alimentació saludable, divertir-te i sortir amb els amics i amigues i sobretot
no preocupar-te massa per les coses. Necessites l'ajuda dels pares així que el
nostre últim consell és que parlis amb ells i mireu entre tots de millorar la
salut de la família.
Una abraçada i espero que et vagin bé alguns
dels consells.
Mónica Fernández Pérez
consulta@acab.org