Que m'està passant?
Hola, sóc una noia de 16 anys que últimament em preocupa molt el meu pes, peso 67 kg i medeixo 1,68. No em considero grassa però m'agradia ser més prima, al meu grup d'amigues totes són molt primes i jo sóc la més grassa i això em preocupa i em fa sentir malament... Cap noi es fixa en mi tampoc, o que jo sàpiga... Aquest últim mes he volgut aprimar-me amb "dietes" que es basaven en no menjar o en menjar molt poc i "sa". Jugo a voleibol, que ja faig des de primària i no noto que m'ajudi a aprimar-me. En definitiva, que em passa?
Ah, i siusplau,he vist a moltes pregutes que us fa la gent i mai acabeu (crec, i es la meva opinió) de dir el que necessiten sentir, no em mal interpreteu, molts dels vostres consells són de gran utilitat, però crec que he de ser sincera. Se que la vostra obligació és aconsellar-me menjar sa i de tot, no saltar-me àpats i fer esport, però realment no m'ha servit mai per aprimar-me i jo, per mi mateixa em vull aprimar, encara que estigui al meu pes.
I per últim m'agradaria que em contestessiu si són reals o no els mites sobre l'alimentació que van dient per allaà o sens a les àvies:
1.- Bebent molta aigua t'aprimes?
2.- Si et saltes àpats, a la que menges el teu cos agafa tota la grasa de l'aliment?
3.- Pendre aigua amb un raig de llimona ajuda a aprimar?
4.- I una pregunta que tinc jo: Quins aliments hauria de pendre per poder aprimar-me o quins hauria d'evitar?
Moltes gràcies, se que no em decepcionaras
Sara Bujalance

Hola! Entenc que a vegades no agrada sentir que la única manera de mantenir un bon pes és menjant equilibrat (sense saltar-se cap àpat) i fent esport, ja que això implica haver d'acceptar que cap altra fórmula funciona, però és que no us puc dir una altra cosa perquè cap altra cosa funciona per mantenir un pes correcte. Sovint sentireu parlar sobre dietes "miracle" que fan aprimar ràpid deixant de menjar tal cosa o tal altre, però són dietes fraudulentes perquè o no fan baixar de pes, o el pes que fan baixar el fan pujar després ràpidament (el que anomenem efecte rebot), a més de que acostumen a ser molt perjudicials per la salut. Així que ser sincera vol dir que us he de dir la veritat: No funciona res més que ser constant en una alimentació variada, equilibrada (com marca la piràmide alimentària), repartida en 5 àpats (3 principals: esmorzar, dinar i sopar, i 2 complementaris: 1 a mig matí i 1 a mitja tarda), combinada amb la pràctica habitual d'esport (uns 3 cops a la setmana com a mínim). Pel que expliques, el teu pes està bé, així que no necessites aprimar, sinó que necessites deixar de comparar-te amb les altres noies (cada persona i cada pes és diferent en cada persona), valorar-te de forma positiva i acceptant-te tal i com ets (recorda que el pes i el físic depenen en bona mesura d'un factor genètic, el que sovint anomenem constitució, que no podem canviar). Pel que fa a les preguntes que fas vaig per punts:
1. L'aigua ni aprima ni engreixa, tant si en beus molta com poca. El que passa és que molt important beure suficient aigua perquè sense ella no podem tenir una bona salut.
2. Saltar-se àpats fa engreixar perquè per una banda, el cos "s'espanta" de no rebre prou aliment i fa el metabolisme més lent per tal d'acumular més greixos i, per tant, tenir més reserves d'energia per quan tornem a no menjar suficient. O sigui que podem dir que sí, que el cos "agafa" més greix del que mengem quan ens saltem àpats. A més, al saltar-nos àpats és habitual que arribem amb més gana o, fins i tot, ansietat al següent àpat provocant que fem una ingesta superior a la que faríem si no ens haguéssim saltat l'altre àpat.
3. L'aigua amb llimona no fa aprimar perquè no expulsa el greix del cos, però sí ajuda a eliminar líquids perquè té un suau efecte diürètic.
4. Per tenir un bon pes hem de menjar de tot i no cal evitar cap aliment perquè tots són bons, el que passa és que hi ha aliments que s'han de menjar cada dia com la fruita i la verdura, i aliments que s'han de menjar només de tant en tant com la bolleria o l'embotit. Per saber quins aliments s'han de menjar en més quantitat i freqüència t'has de basar en la piràmide alimentària. Aquí la tens:
Espero haver-te ajudat. Molts petons!!