Fumo i ho vull deixar
Hola! No sabia massa bé on posar aquesta consulta però suposo que és la temàtica més adequada (no podríeu ampliar els sectors, tipus: salut, sexualitat, psicologia, alimentació, estudis, amor...?). Bé, això és decisió vostra i no sóc aquí per això.
Volia donar-vos les gràcies, en primer lloc, per llegir cadascuna de les nostres preocupacions perquè realment és molt útil sentir-se valorat per tots aquests professionals que fan adolescents.cat diàriament. Us explico el meu dubte i opineu què us sembla:
Fa uns mesos vaig començar a fumar perquè estic a segon de batxillerat i estic molt estressada, ja que necessito una nota molt alta, entreno cada dia més de dues hores, els caps de setmana competeixo... A més, últimament no tinc massa sort amb l'amor i el tabac representa el meu mètode d'escapament, per estar sola una estona i reflexionar sobre la meva vida. El cas és que ho vull deixar, perquè sóc conscient que m'estic enganxant massa i encara estic a temps de retrocedir. Em podríeu donar algun consell o ajuda per deixar-ho? M'està costant molt, ja que he provat de deixar-ho progressivament, de menjar xupa-xups, amb parches d'aquells... però no funciona. Els meus pares no saben que fumo i gran part dels meus amics tampoc, així que no sé a qui recórrer. Moltes gràcies nois!! Un petó i continueu com ara.
Carlota López Ballestar

Bona tarda,
En primer lloc moltíssimes gràcies per fer-nos sentit tant valorats amb el teu comentari, nosaltres també pensem que és molt important que tingueu un espai on poder parlar de les vostres preocupacions.
Entenem que estiguis nerviosa i sentís molta pressió al tenir que dedicar tant temps a estudiar per aconseguir una nota alta i a més també dediquis tant temps a entrenar i a competir. Segur que ets una persona molt responsable i constant perquè compaginar les dues coses no ha de ser gens fàcil.
Com tu dius el tàbac representa el teu mètode d’escapament però en realitat si et fixes el tabac no fa que estiguis millor. El que et va bé és dedicar-te temps a tu mateixa, tenir un temps per tu, per parar, descansar, pensar i fer el que et ve de gust. El tabac només representa la idea de que et relaxa però el tabac no té cap substancia que faci que et relaxis.
L’única manera real que hi ha de deixar el tabac és prendre una decisió clara, marcar un dia, dir-ho a la gent que ho sap i fer-ho de cop. Si fa poc que has començat no ho passaràs malament. Quan més temps fa que fumes més costa deixar-ho, per això és un bon moment.
També et pots fer una llista de les coses en les que et perjudicarà a la llarga, per exemple: en la teva salut, en la teva capacitat pulmonar, en el cansament a l’hora d’entrenar, en els diners que et gastes, etc.
El que pensem que et podria anar bé és fer-te un horari en el que apuntis les hores que vas al institut, les que entrenes, les que estudies i les que et queden lliures. És fonamental que tinguis temps lliure per tu, i que et marquis com una prioritat deixar temps per fer el que et ve de gust. Sinó cada vegada et sentiràs més angoixada. Tots necessitem temps lliure.
Un petó i ànims, que tu pots!
Carlota