Estic gorda? em sentu gorda, nose com puixar-me l'autoestima...
Tinc 15 anys, medeixo 1'64 y peso 73 kilos. Intento fer dieta i no puc, el meu cos em demana menjar. Hi ha vegades que em puc controlar per la nit pero hi ha d'altres (la majoria) que em pasu menjant tot el dia porqueries.
Avegades penso que el meu pes afecta a les meves relacions amb els nois perque encara mai me liat amb ningu. Tot el món diu que tinc una cara molt bonica, de nina pero no ho se veure perque sentu que el meu cos m'ho estropifia tot.
Carlota López Ballestar

Bon dia guapa!
Gràcies per escriure al consultori. A veure, si mirem el teu pes i la teva alçada si veiem que tens una mica de sobrepès. El primer que has de saber és que darrera d’això sempre hi ha la predisposició genètica i la constitució de cada persona. És a dir, l’objectiu en cap moment ha de convertir-se en ser una noia de constitució prima sinó que té que ser estar sana, sentir-te bé amb tu mateixa i seguir un estil de vida saludable.
Penso que el primer pas ha de ser anar al metge perquè miri quines son les causes del sobrepès. Poden ser els hàbits alimentaris però també altres coses com les hormones, etc. Així que primer parla amb els pares, explica la teva preocupació i demaneu hora amb el metge.
Jo aquí et deixo les pautes alimentaries. Junts podeu crear un menú equilibrat que segueixi aquestes indicacions. Intenta fer el màxim dels àpats amb ells i sobretot, intenteu menjar tots el mateix amb les proporcions adequades.
S’han de fer 5 àpats al dia (esmorzar a casa, esmorzar a mig matí, dinar, berenar i sopar)
Hidrats de carboni (pasta, arròs, pa, cereals, etc.): és important menjar-los cada dia i a cada àpat
Fruites i verdures: 5 cops al dia. Normalment la gent menja 3 racions de fruites i 2 de verdura. Perquè et sigui més senzill pots menjar una fruita per esmorzar, una per berenar i una altre al dinar o al sopar i la verdura al dinar i sopar.
Lactis (llet, formatge, iogurt) : 4 cops al dia
Proteïnes: s’han de menjar cada dia però variant el que menges. Et recomanem menjar màxim 4 ous a la setmana, 3 o 4 cops peix, 3 o 4 cops llegums i 1 cop a la setmana carn vermella. La resta pots combinar-ho amb altres proteïnes, com el pollastre, el conill, etc.
A la part de dalt de la piràmide alimentària hi ha tot el que serien els dolços, la rebosteria, els Snack, etc. És important entendre que no és que estigui prohibit menjar-los sinó que s’ha de fer de manera ocasional i no diària, com la resta d’aliments.
Pel que fa a l’esport:
Nosaltres recomanem fer esport 3 dies a la setmana a part dels 2 dies que feu a l’Institut. Si pots fes una activitat que t’agradi que sigui en grup. Així segur que et divertiràs i et serà més fàcil fer esport.
Pel que fa als aliments de la part de dalt sembla com si haguessis entrat en un cercle viciós.
És normal que si el que fas és dir-te “a partir d’ara no menjaré Nutella”, “a partir d’ara no menjaré res de bollería” etc. la reacció sigui la contraria. A les persones no ens agraden gens les prohibicions de cap tipus de manera que quan algú o tu mateix et prohibeixes una cosa el que tenim és encara més desig i més ganes. És com quan els pares et castiguen un cap de setmana sense sortir, segur que aquell cap de setmana era súper important i el que més plans tenies per fer... el que diem... quan més et prohibeixes una cosa més ganes en tindràs, per tant això és el primer que has de deixar de fer.
Intenta fer tot això i sobretot demana ajuda de la família, sola és molt complicat.
Per últim, i el més important: l’autoestima.
Tots som diferents així que no et comparis amb els altres, només farà que et baixi la teva autoestima i deixa de criticar-te a tu mateixa. Quan vegis que et ve un comentari negatiu sobre tu digues per dins “calla ja”. També pots fer-te una llista de tot el que t’agrada de tu (físic, personalitat i capacitats) i llegir-ho casi cada dia per intentar fer aquest canvi de pensament i donar-te compte de quantes coses bones tens.
Una abraçada
Carlota López Ballestar