L'esport respecte al pes
Hola bon dia, tinc 16 anys i estic cursant 1r de Batxillerat. Tinc varies preguntes sobre el meu pes i salut.
Tota la meva vida he sigut bastant grassoneta però mai inactiva, vull dir, des de els quatre anys he fet esport. Vaig començar dansa i natació i no va ser fins aquest any que he deixat natació. Vaig caminant a tots llocs i sempre estic d’aquí cap a allà ja que faig més activitats extraescolar apart de les mencionades. Cap persona de la meva família es “prim”. A casa meva sempre s’ha menjat molt bé, llegums, verdures, peix, de tot i mai he sigut una noia golosa, com a tot el món, m’agraden de “guarreries” però no en menjo en excés. Fa dos anys vaig donar el “estiron” i vaig aprimar 10 kg.
Avui dia peso 65,5 kg i mesuro 1,62 cm, tinc múscul però tampoc en excés.
Aquest any han tancat la piscina del poble i fins gener no hi podré tornar llavors he començat a anar al gimnàs per no deixar de ser activa. Vaig començar fa tres setmanes i vaig tres dies a la setmana, faig cardio i força i segueixo una rutina que m’ha donat el monitor del gimnàs per aprimar una mica, a més, faig ball espanyol (com flamenc) i fem físic. No entenc com encara haver fet tot així només hagi aconseguit engreixar 1kg. De veritat no ho entenc.
Hi aquí venen les meves preguntes.
1. No he entenc com sent tant activa tota la meva vida estigui grassa? Se que pot ser una pregunta tonta però es que faig tantes coses, he fet molt esport, sempre estic activa i menjo molt bé. No ho entenc.
2. Hi el perquè d’engreixar al gimnàs
Es una consulta molt llarga, ho sé i ho sento, però es un tema amb el que porto anys al cap. Si us plau, una solució o simplement una explicació.
¡Gracies!
Carlota López Ballestar

Hola bonica! Moltes gràcies per escriure al consultori. No et preocupis perquè la consulta sigui llarga, ho has explicat molt bé.
Bé, el més important és que puguis entendre com funciona el tema del pes. Com saps les persones som com som per la nostra genètica. La genètica és la que ha determinat el color dels teus ulls i del teu cabell, la teva cara, etc. De la mateixa manera té un paper molt important amb el pes i l’alçada. La genètica determina en un 85-90% el nostre pes. L’altre 10-15% està relacionat amb l’estil de vida (l’alimentació i l’esport).
És important que tu i tothom ens cuidem i això significa seguir una dieta equilibrada i menjar sà i fer esport. La dieta equilibrada ja la fas, lo de las “guarreries” si es mengen esporàdicament no passa res, per això també estan a la piràmide.
Pel que fa a l’esport pel que veig en fas bastant. Normalment la recomanació és fer aproximadament 3 dies a la setmana a part del que fas a l’institut. I sobretot coses que t’agradin.
Em deixo el més important! No estàs grassa, no tens sobrepès. Possiblement no tinguis una constitució molt prima, de la mateixa manera que dius que no la té ningú de la teva família, però no estar molt prim no significa estar gras. No és una cosa o l’altre. Aquí el consell que et puc donar és que deixis d’estar sempre lluitant contra això, que deixis d’intentar ser una altre persona i que t’acceptis tal i com ets. Podràs gaudir més de les coses i et sentiràs millor amb tu mateixa.
Pel que fa a la segona pregunta. Pensa que quan fas força i fas físic que tu dius el que fas és treballar la musculatura. Quan fas això el que fas és augmentar de pes, però no perquè sigui greix sinó perquè és el múscul que pesa més. En aquest cas estar bé fer algo de força però et recomano que no et passis, i que intentis tonificar sense fer peses (força).
No sé si el gimnàs t’agrada o no, seria fantàstic que puguis aconseguir fer esport perquè t’agrada i perquè ho passes bé i no per canviar el teu cos.
Una abraçada guapa!
Carlota López Ballestar