m'agradaria ser vegetariana
hola adolescents.cat,
soc una persona molt feminista i totes aquestes coses que busquen la igualtat, i fa temps que penso en l opcio de ser vegetariana pel be dels animals i del mon. ho he estat pensant varies vegades, i la setmana passada, a la fira del meu poble, a la zona dels animals ens van repartir un paper per promocionar el veganisme i tal. des de llavors no paro de pensar en aixo. vull ser vegetaria i/o vegana. ara sempre que menjo carn em sento culpable. magrada causar la mort dun animal per alimentarme ami, es a dir, mor un esser pq no en mori un altre. tambe pesno que si soc vegetariana o vegana menjo el fruit de les plantes evitant la reproduccio d aquestes, pero si ens les mengem directament en lloc de donarles als animals podrem alimentar el doble de gent. bno, estic segura, vull ser vegetariana. en fi, us escric per demanarvos consell, no se com dirho al meus pares, i a mes la majoria de verdura no magrada. estic disposada a menjar menjar que no magrada pels animals, pero em falten coses, que menjo en els entrepans de l insti?? i si em porta problemes de salut??
espero que em pogueu ajudar, moltes graciess
Mònica Fernández

Una guapa!
Gràcies per consultar-nos al consultori d'ADOLESCENTS.CAT. Abans de tot m'agradaria felicitar-te per la teva determinació i voluntat de viure d'acord amb els teus valors (de solidaritat i respecte per totes les espècies).
El primer consell que et vull donar és que mai et sentis culpable pel que mengis. El menjar ha de ser una font de benestar i també de plaer, necessitem nutrir-nos per portar a terme els nostres projectes i il·lusions.
Per evitar que la culpa vagi a més, et deixo un test d'autocomprovació del Dr. Bratman, un metge que va patir un trastorn alimentari relacionat amb menjar aliments purs i i obsessivament saludables (i també vegans), dóna-li un cop d'ull per estar ben informada i davant les primes senyals d'alarma puguis demanar ajudar per reconduir la situació:
• 1.- Em passo gran part de la meva vida pensant, seleccionant i preparant aliments saludables, i interfereix en altres àrees de la vida com l'amor, la creativitat, la família, l'amistat, la feina i l'escola.
• 2.- Quan menjo qualsevol aliment que considero poc saludable em sento ansiós, culpable, impur o contaminant; fins i tot estar a prop d'aquests tipus d'aliments em molesta, i em sento crític dels altres que mengem aquests aliments.
• 3.- La meva sensació personal de pau, felicitat, alegria, seguretat i autoestima depèn excessivament de la puresa i la rectitud del que menjo.
• 4.- A vegades m'agradaria descansar de les meves regles de "bon menjar" autoimposades per a una ocasió especial, com un casament o un dinar amb la família o els amics, però em sembla que no puc.
• 5.- Amb el temps, he eliminat progressivament més aliments i ampliat la meva llista de regles d'aliments en un intent de mantenir o millorar els beneficis per a la salut; tinc una teoria o creences pròpia sobre alimentació saludable.
• 6.- Arran de la meva teoria de l'alimentació saludable he baixat de pes o altres signes de malnutrició com la pèrdua de cabell, menstruació o problemes de pell.
Deixant de banda els trastorns de la conducta alimentària, has de saber que en excloure la carn serà necessari planificar bé els àpats, per a que siguin nutricionalment correctes i es compensin tots els nutrients que el teu cos necessita. L'adolescència és una etapa vulnerable, s'està en ple procés de desenvolupament i qualsevol dèficit por afectar al creixement. És per això que serà imprescindible la valoració i seguiment mèdic (com a mínim fins als 18 anys).
Com el motiu de passar a ser vegetariana és no voler matar animals, llavors la cosa crec que és més complexa que deixar de menjar carn animal. D'entrada implica voler deixar de menjar també peix o animals d'origen marí o qualsevol producte derivat (hi ha moltíssim productes processats), per tant és molt important que parlis amb els pares i que us deixeu aconsellar pel pediatre/a i un/a dietista-nutricionista. Caldrà planificar la compra i els menús tenint en compte les teves preferències com també les teves necessitats nutritives, a fi d' assegurar-se que no poseu en perill la teva salut i gaudiu en família dels àpats. Et deixo un link a un llibre que potser els interessa llegir als teus pares, es diu "Vegetarianos con ciencia", és d'una dietista-nutricionista especialitzada en alimentació vegetariana, la Lucia Martínez:
http://www.dimequecomes.com/p/vegetarianos-con-ciencia.html
">
http://www.dimequecomes.com/p/vegetarianos-con-ciencia.html
" target="_blank">
I Aquí et deixo links pàgines amb receptes per persones vegetarianes, li pot passar també als teus pares:
http://canalsalut.gencat.cat/ca/detalls/article/receptes_vegetarianes
%C2%A0" target="_blank">
;
http://www.dimequecomes.com/p/recetas-y-tecnicas.html
" target="_blank" style="color: rgb(35, 82, 124); text-decoration: underline; outline: 0px;">
A més a més, pensa que si seguim ampliant la visió suposaria no comprar ni consumir productes d'origen animal... per exemple roba o sabates de pell, alguns productes de cosmètica, etc.  Què penses sobre això?
En la línia de la teva reflexió "també penso que si sóc vegetariana o vegana menjo el fruit de les plantes evitant la reproducció d' aquestes" et recomano llegir el següent article per tenir una visió més àmplia del tema: http://www.playgroundmag.net/articulos/entrevistas/vegan-vegano-vegetariano_0_1585641424.html
" target="_blank">
http://www.playgroundmag.net/articulos/entrevistas/vegan-vegano-vegetariano_0_1585641424.html
Una altra opció seria fer una alimentació "flexivegetariana" que segueix la mateixa filosofia però inclou petites porcions d'aliments d'origen animal (i més de peix que no pas de carn), les persones que opten per una alimentació semivegetariana busquen un equilibri i allunyar-se d'extremismes. No sé si t'ho has plantejat? En realitat és molt semblant a la nostra dieta mediterrània (omnívora), al igual que l'alimentació vegana com també la vegetaria, s'han de basar en fruites i verdures, gra o cereals integrals, les llegums, fruita seca, oli d'oliva... O sigui que totes tenen en comú que són saludables i volen donar més presència als aliments d'origen vegetals, que és la base de la nostra piràmide alimentària:
http://canalsalut.gencat.cat/ca/vida-saludable/alimentacio/piramide_alimentacio_saludable/
" target="_blank">
I per últim també t'adjunto un vídeo d'una entrevista que li fan al catedràtic José Enrique Campillo uns estudiants de 1r de Batxillerat de l'INS Castelar, aquí explica molt bé el tema de l'evolució humana i de la nostra alimentació:
Molta informació, oi? però molt necessària per poder prendre una decisió tan rellevant. Recorda que podries seguir una alimentació vegetariana però et caldrà l'assessorament i seguiment d'especialistes. La decisió és teva i, fins que no tinguis 18 anys, també dels teus pares. Parla amb ells, i si voleu més informació podeu trucar a l'ACAB al telèfon 93 454 91 09.
Espero haver-te ajudat una mica, i si vols un últim consell: no tinguis pressa :)
Mónica Fernández Pérez
consulta@acab.org