Faig esport i menjo bé però no aprimo
Hola! Jugo a waterpolo 5 dies per setmana (vindrien a ser unes 15 hores d'entrenament i partit) i considero que no menjo malament, però tot i així estic grassa. No em sento còmoda amb mi mateixa, pel que em causa estrès, ansietat i inicis de depressió. He començat a fumar i tot, pel que vull aturar-ho quan abans millor. Em podries donar algun consell per aprimar? No vull anar a cap dietista perquè no tinc massa temps i no m'acaba d'agradar. O sinó, com podria millorar la imatge que tinc sobre mi mateixa? Consideres que hauria de parlar-ho amb algun psicòleg o especialista?
Mònica Fernández

Bona tarda,
Gràcies per confiar en ADOLESCENT.CAT, espero que els nostres consells et vagin molt bé:
Abans de tot dir-te que si detectes que tens "inicis de depressió" sens dubte hauries de consultar amb un metge i/o psicòleg, per reconduir la situació i evitar que vagi a més. Demostra't que t'estimes i que et reserves temps per tu, per cuidar-te i per sentir-te bé, ja sigui per anant al metge, al dietista o al psicòleg...
Com també, creiem que és necessari que consultis amb un metge o especialista en alimentació esportiva, fas molt d'esport així que les recomanacions alimentàries haurien d'estar adaptades a les teves necessitats especials. Imagino que a l'equip de Waterpolo hi ha professionals que et poden aconsellar en aquest sentit.
Et deixo algunes recomanacions generals adreçades a les persones que volen recuperar el seu pes saludable, tot i així, segueix el consell del metge :)
• Menja només si tens realment gana (senyals que t'arriben directament de l'estómac) i deixa de menjar quan estiguis saciada però no tipa (és aquella sensació a l'estómac que et diu que no estàs plena, ni pesada podries seguir menjant però ja tens suficient). Moltes vegades mengem sense gana, ja sigui per avorriment, per distreure'ns, per nervis, per sentir-nos millor. Mira a veure si això et passa a tu, i si és així fes una llista de comportaments alternatius, per exemple llegir, mirar una pel•lícula, escoltar música, trucar a un amic, fer un tomb...
• No passis gana, si el teu organisme detecta que passes gana començarà a voler estalviar energia i no voldrà aprimar-se.
• Quan vagis a menjar (perquè tens gana de debò) pensa en quins aliments saludables t'agraden, per exemple, si és per berenar: quina fruita t'agrada? quins entrepà et podries preparar? tingues a mà fruita fresca, seca o dessecada com plàtan, mandarines, ametlles, nous, figues... són nutritives i alhora t'ajudaran a recuperar el teu pes.
• Recorda que no s'han de prohibir cap aliment, tots es poden prendre! la diferència està en la freqüència i en les racions. Et recomanem que al teu plat cada dia vegis molts aliments d'origen vegetal: incrementa els vegetals, els cereals integrals i afegir proteïna saludable, els llegums són una excel•lent opció. Et deixo un link per saber quins aliments ens convé menjar més i quins menys i les seves racions i freqüència, així podràs revisar a un cop d'ull si realment no menges malament: http://salutpublica.gencat.cat/ca/promocio_salut/alimentacio_saludable/
" target="_blank" style="background-color: rgb(255, 255, 255);">
• Els productes més processats, és a dir, aquells que en la seva preparació se li han afegit més sucres, greixos o sal, també els pots prendre, però de tant en tant. Si comences a prohibir-te encara tindràs més gana de menjar-los. Sempre que ens prohibim alguna cosa que ens agrada tenim més desig de fer-la, oi? doncs amb això passa igual!
• És molt important que el menjar sigui un plaer, gaudeix a taula d'una bona conversa amb la família o amics :) I menja poc a poc, deixa els coberts entre mossegada i mossegada per posar l'atenció als meravellosos sabors i textures dels aliments a la boca. Dedica als àpats un mínim de 30 minuts (les senyals de sacietat triguen en arribar uns 20 minuts).
• Si tens set beu aigua. Moltes persones confonen la set amb la gana, un consell si dubtes és que abans de menjar provis a beure un got d'aigua i si segueixes tenint gana, llavors pensa què pots menjar que sigui saludable...
• Procura dormir bé, mínim 7 hores i descansar i relaxar-te durant el dia. Si estàs cansada tindràs més gana de menjar aliments rics en sucres, ja que el cos vol tenir més energia.
• Surt amb els amics i amigues, parla amb ells sobre les coses que et preocupen i sobretot intenta riure tot el que puguis: passar el temps amb els amics íntims és el millor antídot per l'ansietat, l'estrès i la depressió. No li donis massa importància a les coses i dóna't també permís per tenir dies més trists. No existeixen les persones perfectes, ni la vida perfecte! Sabem que les persones més tristes i més preocupades tenen més problemes per mantenir-se en el seu pes.
• Regula l'esport que fas, que no sigui esgotador. Mira també que signifiqui per a tu una font de felicitat i no de preocupació.
• Per millorar la teva autoestima pots realitzar algun treball personal amb un psicòleg o psicòloga expert en imatge i auotestima, si vols que t'assessorem sobre professionals i/o centres pots trucar-nos a l'ACAB al tel. 93 454 91 09.
Espero haver-te ajudat una mica! Una forta abraçada,
Mónica Fernández Pérez
consulta@acab.org