Vegana
Hola, em dic Sara i tinc 15 anys.
Mai m'havia plantejar ser vegana ni vegetariana, però últimament m'estic conscienciant del tema i m'agradaria ser-ho.
Primer de tot, peso uns 80 kg i medeixo 1,65. Molta gent em diu q m'he d'aprimar però jo em veig super bé, i aquest no és el tema jaja.
Creieu que em seria fàcil ser vegana o vegetariana? Què em recomaneu que faci o per què començo? També em preocupa el tema de les vitamines i tal, i que no els hi he dit als meus pares i no crec q em deixin.
Gràcies!!1
Carlota López Ballestar

Bon dia guapa!
El primer que et diria és que és molt important tenir clar el perquè, quins son els motius que fan que tinguis tantes ganes de fer-te vegetariana. Si és per perdre pes, he de dir-te que la dieta vegetariana no aprima.
El més recomanable és seguir una progressió, anant introduint nous aliments i receptes de manera lenta i constant. Això t’ajuda a fer el canvi de manera còmode i fa que el teu organisme tingui temps de cobrir les necessitats condicionals. A més, això també ajuda al teu sistema digestiu a habituar-se progressivament a aquests canvis alimentaris. És a dir, no és gens recomanable fer el canvi de manera radical d’un dia per l’altre.
Recentment l’Agència de Salut Pública de Catalunya ha dit que una dieta vegetariana pot ser saludable a qualsevol edat però sempre que estigui ben planificada i hi hagi un assessorament d’un nutricionista darrera. Seguir una alimentació vegetariana no és insà però si no és fa bé pot ser molt perjudicial per la salut ja que pots tenir molts dèficits nutricionals.
La dieta haurà d’estar basada en fruites i verdures, a poder ser de temporada, proteïnes de qualitat, en aquest cas llegums, fruits secs i làctics i evidentment els hidrats de carboni. A més, és important que hi hagi un aport important de greixos, que vindrà de l’oli d’oliva, els fruits secs i especialment de l’advocat.
Pensa que seguir una dieta vegetariana no és sinònim de que sigui equilibrada, ja que pots no menjar aliments d’origen animal i estar menjant en excés aliments de la part de dalt de la piràmide, com els Snack i els dolços, que s’han de menjar esporàdicament.
També és important que sàpigues que hi ha tipus de dieta vegetariana.
-l’ovo-lacto vegetariana : en que inclou els ous i els làctics
-vegana: és la més estricte, no mengen cap aliment d’origen animal
-flexivegetariana: aquesta és una nova tendència que consisteix en reduir el consum d’aliments d’origen animal però no s’eliminen, com diu el seu nom és la més flexible.
El més important és que quan segueixes una alimentació vegetariana mai tens accés a tots els aminoàcids essencials i a algunes vitamines que només ens donen les proteïnes animals. La més important és la vitamina B12 que s’obté només dels productes carnics i per tant els vegetarians en tenen un dèficit i això provoca anèmia. L’única manera d’obtenir-la si no menges carn és amb suplements vitamínics de B12. Un altre dels problemes és que pot faltar-te ferro, ja que el ferro d’origen vegetal costa absorbir-lo i també pot afavorir l’anèmia.
L’omega-3 que és molt important per la nostre salut en la dieta vegetariana l’has d’obtenir dels fruits secs i de l’oli d’oliva.
I el que és important és que per poder obtenir una proteïna completa has de combinar cereals amb llegums, amb plats com per exemple les llenties amb arròs i verdures.
Espero haver resolt els teus dubtes.
Una abraçada
Carlota López Ballestar
Psicòloga