Angoixa de menjar
Hola! Primer de tot, gràcies!! Desde fa un parell d'anys he estat preocupada pels meus hàbits alimenticis. M'engreixava i m'aprimava, la meva mare està una mica obsesionada amb el tema que m'he d'aprimar. Cada cop hi estic més d'acord, no estic molt gorda, pero una mica per sobre del que hauria de pesar per la meva altura i edat (ho he consultat amb un metge) La cosa es que durant l'any menjava entre hores com a resposta a l'estrès i tot el que em mejava( normalment mejar basura) ho justificava amb l'estrès. Ara, que estic relaxada i bé amb mi mateixa m'he adonat que em segueix passant, continuo menjant merdes entre hores i no se com parar-ho. He investigat ai internet i he descobert que a part de la bulimia i l'anorexia existeix un transtorn alimentari que et fa no poder parar de menjar, encara que estiguis plena. Aquest hivern em vaig espantar i, per sort, ho vaig poder parar jo sola, ja que vaig començar a provocar-me el vòmit durant tres mesos. No se que fer per no tenir aquesta angoixa de menjar... Hauria de preocupar-me? Em podrieu ajudar?
Moltes gràcies pel vostre temps
Alba Garcia

Hola bonica!
Gràcies a tu per escriure'ns i explicar-nos això que et preocupa.
A veure, com ja deus saber aquests temes són una mica complexos, i hem d'anar molt en compte.
Comencem: el que defineix que una persona estigui sana, no és únicament el seu pes. Sinó l'estil de vida que portem.
Un estil de vida saludable és:
- Mantenir una relació sana amb l'alimentació: Menjar de manera saludable, fent 5 àpats al dia (esmorzar, tente, dinar, berenar i sopar), no tenir por / prohibir-se cap aliment, ajustar la freqüència d'aliments ultraprocessats... Fa poc la generalitat ha dissenyat aquest programa que explica com seguir una alimentació saludable.
http://canalsalut.gencat.cat/ca/vida-saludable/alimentacio/petits-canvis-per-menjar-millor/
" style="font-family: montserrat, sans-serif;">
- Fer activitat física: De manera regular, sense obsessionar-se, amb l'objectiu de gaudir, de passar una bona estona. No amb objectiu de corregir o canviar el nostre cos.
- Descansar bé. Dormir 7 / 8 hores cada nit, buscar moments al dia per prendre una pausa i respirar una mica,...
- Una bona autoestima: Sentir-se bé amb un/a mateix/a, encara que hi hagi coses que no m'agraden de mi, m'accepto i m'estimo tal com sóc. No em jutjo ni em comparo.
- Una bona gestió emocional: Saber identificar bé les meves emocions i gestionar-les correctament. No posar "parxes" al que sento, escoltar-me, no jutjar-me i poder expressar com em sento de manera que l'emoció no em domini a mi.
Fer totes aquestes coses és cuidar-se.
Si veiem que algun d'aquests pilars trontolla podem demanar ajuda professional.
Ens expliques que et preocupa que menges entre hores, que no pots parar, que ho associes a l'estrès i a l'angoixa... Què has arribat a provocar-te el vòmit. Et demanem que et va impulsar a fer-ho? Com et senties abans?
Penses que pots estar patint un trastorn de la conducta alimentària. Nosaltres amb aquesta informació no podem fer cap diagnòstic però el que està clar es que: la relació que tens amb el menjar et fa patir, i et preocupa el teu pes... això és motiu suficient per poder valorar que és el que t'està passant.
El que et recomanem es que els hi comentis a la teva família que últimament no et sents bé amb tu mateixa, i que t'agradaria rebre ajuda. Pots trucar a l'Associació Contra l'Anorèxia i la Bulímia i et podran orientar millor de si pots patir un trastorn de la conducta alimentària o no, i de on has de anar per rebre l'ajuda que necessites. També poden ajudar a la teva família, perquè puguin entendre el que t'està passant.
Et deixo les dades: Associació Contra l'Anorèxia i la Bulímia - ACAB / 93 454 91 09 / acab@acab.org
Espero haver-te ajudar una mica!
Un petonet i molt bon estiu :)
Alba Garcia
Psicòloga