Nose que em passa...
A mitjans del confinament, vaig començar a vigilar amb el que menjava i a fer esport cada dia. Jo tenia clar que no em volia obsessionar però ara, em costa molt menjar algo que sigui una mica "menys sa" i em castigo moltissim. Si no faig esport no menjo tant i quan faig esport menjo "normal". Quan vaig començar amb tot això pesava 59 kg i ara en peso 52,8 mes o menys i medeixo 1,68. Cada dia em miro i no em sento del tot be. De 30 dies del mes 6 em sento bé amb mi i intento no sortir amb els amics s sopar l a menjar pq no em sento agust menjant una creo, un gelat... tinc por de que hagi passat a ser una cosa seriosa ja que la regla no em baixa fa 2 setmanes i sempre em venis regular k amb intensitat... estic molt confusa
Laura Centellas

Bon dia! Primer de tot moltes gràcies per confiar en nosaltres i explicar-nos el que et preocupaa! Comentes que no et sents a gust amb el teu cos, i que durant el confinament vas començar a controlar el que menjaves i a fer exercici. Ens expliques que has baixat de pes, que has deixat d’anar a sopar amb els amics i que ja no tens la regla. I, estàs preocupada i confusa perquè penses que pot haver passat a ser un problema.
A vegades, la regla no és regular. Pot ser que un més no ens baixi o que ens baixi més d’hora o més tard. Però, és important que anem al ginecòleg o al metge de capçalera per veure què passa ja que ens hi juguem la salut. Perquè pot ser degut a moltes causes. Quan perdem pes, el nostre cos perd energia el primer que fa és deixar de produir les hormones necessàries per fer l’ovulació i deixem de tenir la regla. Així, estalvia energia. Però, la regla és molt important, no només per si volem ser mares o no, sinó perquè regula el sistema hormonal del nostre cos. Sense regla sens començaran a debilitar els ossos, ens podrem quedar estèrils i afectarà al nostre benestar emocional, entra d’altres.
D’altra banda, si vols fer canvis en la teva dieta et posis en mans d’un dietista o nutricionista, ja que a vegades fem canvis en la nostra dieta seguint els consells del que sentim a la TV, a les xarxes o inclòs d’amigues i familiars. I, moltes vegades aquests consells no tenen una base sòlida, o son coses que a l’altre persona li han funcionat però potser a tu no. El mateix passa amb l’esport, és important que un entrenador dissenyi un entrenament específic per a tu, perquè hi ha moltes maneres de fer sentadilles per exemple, i segur que una d’elles s’adapta millor a les teves necessitats que una altre. De totes maneres, pensa que potser no pots aconseguir el teu objectiu, ja que cada cos és un món i hi ha parts que no les podem canviar. I, no hi ha un exercici màgic que faci que de cop tinguem el cos que volem o que canviï només aquella part del nostre cos que desitgem canviar. Pensa que les emocions també afecten la manera com ens mirem. Tots tenim COMPLEXOS (aspectes que no ens acaben d’agradar o que ens fan sentir incòmodes), tinguem el cos que tinguem. El més important és que t’acceptis i et valoris tal i com ets!!! Com? Treballant la teva autoestima. Pots començar pensant en quins són els teus valors, ja que moltes vegades els que ens jutgem som nosaltres mateixos.
D’altra banda, m’agradaria preguntar-te què creus que vols dir menjar sa? A vegades pensem que menjar sa consisteix en eliminar alguns aliments de la nostra dieta i menjar només fruita, verdura i coses a la planxa. I, no és així, menjar sa vol dir menjar variat i equilibrat. Això, implica menjar de tot en la mesura correcta. Perquè si comencem a eliminar coses el que ens pot passar és que al nostre cos li comencin a faltar nutrients, proteïnes, carbohidrats, greixos, sucres,... i es posi malalt. El nostre cos necessita totes aquestes coses per funcionar, i quan no té aquestes necessitats cobertes ens avisa.
De totes maneres, ja que ens has demanat ajuda i si necessites parlar-ne més, et proposo que et posis en contacte amb l’Associació Contra l’Anorèxia i la Bulímia. Actualment, estem oferint un servei gratuït d’acollides telefòniques. Són trucades on poder explicar tot allò que et preocupa i et fa patir, un espai reservat per poder desfogar-te i explicar aquelles coses que sents que no pots dir a ningú. Una de nosaltres (psicòlogues) t’escoltarem i si cal et podem donar alguna pauta per poder portar tot això de la millor manera. El telèfon és 93 454 91 09.
Esperem la teva trucada, una forta abraçada!!
La Laura Centellas