És un transtorn alimentari?
Sempre he tingut sobre pes i he volgut aprimar-me però mai ho he acabat d'aconseguir. Els meus pares sovint em recorden que estic "grassoneta" i que no haig de menjar tant. De vegades penso en vomitar el menjar per així no engreixar-me. Ho vaig fer una vegada però en altres ocasions en el moment de fer-ho em sento incapaç i em tiro enrere. No ho he dit mai res a ningú i no se si això compta com a transtorn alimentari o no, o si hauria de demanar ajuda. Què puc fer?
Laura Centellas

Bon dia guapaa! Primer de tot moltes gràcies per confiar en nosaltres i explicar-nos el que et preocupaa!Comentes que sempre has estat grassoneta i has intentat menjar millor però no has pogut. I, que en alguna ocasió has intentat vomitar el menjar per tal de no engreixar-te, però que no pots.
Canviar els nostres hàbits, les nostres costums, no és fàcil. Requereix d’esforç i constància. I, moltes vegades és més fàcil si tenim algú que ens acompanyi durant aquest procès. Per això et recomano que et posis en mans de professionals (nutricionistes, metges, dietistes,...), ja que ells ens ensenyen a conèixer el nostre cos i a aprimar-nos de forma saludable. Perquè cada cos és únic i funciona diferent. A més, veig que estás confosa i que no saps si es pot tractar d’un trastorn de la conducta alimentaria. Així, que no està de més que demnis hora al te mentge de capçalera per a que pugui resoldre els teus dubtes i donar-te una resposta.
Crec que pel que m’expliques ets conscient que vomitar no és la solució. Sinó el que ens pot passar és que al nostre cos li comencin a faltar nutrients, proteïnes, carbohidrats, greixos, sucres,... i es posi malalt. El nostre cos necessita totes aquestes coses per funcionar, i quan no té aquestes necessitats cobertes ens avisa. D’altra banda és important ser conscient de quan tenim gana i de quan tenim gula o mengem per calmar les nostres emocions. El nostre organisme requereix d’una sèrie de nutrients i, si li donem una quantitat inferior d’aliments, apareix la gana que ens avisa que hem de menjar més per cobrir les nostres necessitats. A vegades ens pot aparèixer una sensació de gana que no és real, el nostre cos té totes les seves necessitats cobertes però tot i així, ens sorgeix un desig d’algun aliment en concret (normalment poc saludable). Això es coneix amb el nom de gana emocional. És producte d’un problema emocional, que pot ser causat per múltiples causes com avorriment, estrès, un problema familiar, entre d’altres. Et deixo alguns consells que poden ajudar-te a gestionar-ho millor. Encara que no et frustris sino et surt a la primera, requereixen un entrenament:
• Busca activitats que t’agradin per distreure la teva atenció del menjar:  llegir, escriure, mirar una pel·lícula, sortir a passejar, nedar… Com més intentis ignorar les ganes de menjar per ansietat, menys et costarà la propera vegada.
• La sensació de set es pot confondre amb gana, així que és molt important mantenir-nos ben hidratats perquè la set no ens creï aquesta necessitat.
• Intenta fer petits refrigeris al llarg del dia per evitar passar gana, menja cada 3-4.
• No tinguis a casa aquests aliments no adequats ja que és la millor manera de no caure en la temptació de menjar-los.
• És important fer activitats que ajudin a relaxar-te, com meditar, fer respiracions, ioga, etc.
• A l’hora de dinar, és important que no ho facis amb presses, pren-te el teu temps i sigues conscient del que fas.
• Evita les dietes restrictives! Privar-te de menjar allò que desitges pot generar-te més ansietat. L’ideal és controlar quantitats i aprendre quan toca i no toca menjar aquests aliments en qüestió, abans de restringir-ne el consum.
De totes maneres, ja que ens has demanat ajuda i si necessites parlar-ne més, et proposo que et posis en contacte amb l’Associació Contra l’Anorèxia i la Bulímia. Actualment, estem oferint un servei gratuït d’acollides telefòniques. Són trucades on poder explicar tot allò que et preocupa i et fa patir, un espai reservat per poder desfogar-te i explicar aquelles coses que sents que no pots dir a ningú. Una de nosaltres (psicòlogues) t’escoltarem i si cal et podem donar alguna pauta per poder portar tot això de la millor manera. El telèfon és 93 454 91 09.
Esperem la teva trucada, una forta abraçada!!
La Laura Centellas