Protagonisme o TCA
Bones! Tinc una amiga que crec que te un TCA, porta casi tot el curs contant calories a l'escola, fent molt d'esport, a vegades porta els braços i les cames ratllades, ella diu que ho fa la seva gossa però jo sé (perquè l'he vist a mitja classe) com es ratlla amb el tap del bolígraf fins fer-se mal o portar les mans amb marques d'ungles. Crec que va al psicòleg, pero estic bastant preocupada, penso que els seus pares creuen que és una manera de ser la protagonista, jo no estic molt segura. Ho he parlat amb d'altres amigues, i no sabem ben bé si és per protagonisme o bé un TCA. Últimament ningú sap que pensar, ja que quan la invitem anar amb nosaltres veiem com es sent desplaçada, o si anem en altra gent es posa gelosa i directament no bé, fins aquí no ens preocupem molt, ja que intentem que no es senti fora de lloc. El problema arriba sí alguna vegada no l'invitem i s'enfada en nosaltres, és posa a plorar, quan l'interromps al parlar et crida i s'enfada, si algun professor li crida l'atenció s'enfada i s'autolesiona amb les ungles... Es comporta com si fos inferior a tots i tothom, es una mica desconcertant, perquè hi ha moments on passa d'un estat, a de repent sentir-se superior i començar a presumir del seu físic, segons després comença a criticar el seu cos. Alguna vegada en un restaurant ha demanat un plat molt petit, perquè diu que no té gana, hores després es menja un paquet de xuxeries i un altre de oreos, i el dia següent esta tota l'estona fent esport. Voldria saber que fer amb un cas així, es per protagonisme i vol que la perseguim o es en realitat un TCA, ningú està segur. Ningú sap si es fictici o real, voldria saber la vostra opinió per a poder concienciar al grup d'amistats, i d' aquesta manera saber com portar aquestes situacions, algunes li fan cas, d'altres la deixem estar, ja que solament som adolescent de 15 anys.
Moltes gràcies.
Laura Centellas

Hola bonica! Primer de tot, gràcies per comptar amb nosaltres.
Has fet molt bé en demanar ajuda per com ajudar-la, ets molt bona amiga! El més important per poder-la ajudar és què els seus pares ho sàpiguen, potser creus que la teva amiga s’enfadarà, però és el millor que pots fer per ajudar-la, ja que així, els seus pares podran buscar l’ajuda que necessita la teva amiga! Parla amb els teus pares i que ells els hi facin saber als seus o directament parlar tu amb ells. Gràcies una altra vegada, la teva amiga t’ho agrairà segur!!!
Ella està patint molt i no n'és conscient de la gravetat del que li està passant. I necessita d'una bona amiga cuidadora com tu que es preocupi i sàpiga com ajudar-la. Per aqui ens quedariem curts en explicar-te què pots fer per ajudar-la, així que t'animem a que et posis en contacte amb l'Associació Contra l'Anorèxia i la Bulímia (consulta@acab.org / 03 454 91 09). És un servei gratuït i molt recomanable en el teu cas per saber què pots fer al respecte com amiga. De totes maneres, dir-te que és important no jutjar, questionar ni forçar a la teva amiga en el que fa referència al pes i a l'alimentació. Estigues al seu costat, acompanya-la, dona-li suport. Li pots dir que la vols ajudar i la pots acompanyar en el camí, però al final el camí l'ha de fer ella. I és molt important demanar ajuda a un adult que sàpiga que fer en aquests casos. La teva amiga no es recuperarà d'un TCA d'un dia per l'altre, necessita ajuda psicològica, un tractament. I si va passant el temps i no es fa res al respecte, pot acabar en un estat molt greu de salut. Així que no et rendeixis, com amiga tens un paper molt important i segur que trucant al Telèfon que t'he donat més a dalt et podran acabar d'orientar de tots els dubtes i preguntes que tinguis. Moltes gràcies per contactar i esperem que t'hagi sigut d'ajuda. Una forta abraçada!
La Laura Centellas