Com ajudar a amigues amb TCA
Hola noies! Primer de tot moltes gràcies pel servei que oferiu i per l’atenció i ajuda.
Tinc 17 anys i faig primer de batxillerat i tinc tres amigues que tenen un TCA. La primera amiga l’he coneguda aquest any arran del batxillerat i quan la vaig conéixer de seguida vam agafar molta confiança i em va explicar el seu cas. A ella li van detectar a la pandèmia i ha tingut pujades i baixades. Ara la ingresseran en un centre de dia, i tot i que ella no demostra realment el mal que sent per dins, realment no es sent bé.
La meva altra amiga la conec des de l’institut i li van detectar fa pocs mesos. A ella si que la veig més xafada i a vegades sento que no l’ajudo. Que el que li dic encara li fa més mal, o que realment no li serveix de res. I em sento molt malament perquè no sé què he de fer. El que sé és que no l’he de jutjar ni li he de negar la malaltia. I li he de fer costat en tot moment i respectar el seu espai i les seves desicions. Vaig parlar amb la tutora i em va ajudar una mica més, però no sé, sento que a vegades hi sóc molt present però a vegades sense voler ens distanciem i llavors tinc la sensació de que ella sent que no hi sóc.
L’altra amiga m’he enterat de que li han detectat un TCA tot just fa unes hores. No la veig gaire perquè vivim en llocs diferents però parlem molt per whatsapp.
Us escric perquè cada cop veig a més persones del meu voltant que estimo que tenen un TCA i no sé exactament com ajudar-les. Quins comentaris fer i quins evitar. No sé si m’ofereixen menjar, l’he d’acceptar? O no? Oi que no se les ha de forçar a menjar si no en volen més? Els hi he de preguntar com estan o millor que no? ( perquè sé que bé no estaran). He d’intentar fer plans diferents que no sigui anar a menjar?
Espero que em pugueu ajudar, moltes gràcies
Laura Centellas

Hola!
Primer de tot, gràcies per comptar amb nosaltres i explicar-nos el que et preocupa! Fas molt bé d'haver donat aquest primer pas. La teva amiga de ben segur ho estarà passant molt malament i necessita a les seves amigues al seu costat. Tot i que potser estigui més distant, enfadada i us respongui malament, no dubteu que no ho fa a propòsit, és el seu malestar intern. Els amics teniu un paper molt important a l'hora de donar-li suport i recolzament a una persona afectada per un trastorn de la conducta alimentària, però malauradament, no podeu curar-la, això és tasca dels professionals que li fan el tractament. ·
La millor manera de poder-lo ajudar és sent tu el millor exemple de com estimar-se a un mateix, proposar activitats i parlar de temes que no tinguin a veure amb el pes o la imatge. Per sobre de tot, animar la persona a que demani ajuda professional. Això és fonamental perquè una persona es pot recuperar d'un trastorn de la conducta alimentària sempre i quan faci tractament amb professionals especialitzats. Per la forma en com es desenvolupen aquests trastorns és habitual que la persona no accedeixi a rebre tractament. Si us trobeu en aquesta situació insistiu en la necessitat que rebi ajuda professional.
Actualment, estem oferint un servei gratuït d’acollides telefòniques. Són trucades on poder explicar tot allò que et preocupa i et fa patir, un espai reservat per poder desfogar-te i explicar aquelles coses que sents que no pots dir a ningú. Una de nosaltres (psicòlogues) t’escoltarem i si cal et podem donar alguna pauta per poder portar tot això de la millor manera. El telèfon és 93 454 91 09.
Ets molt valenta acceptant que hi ha alguna cosa que no va del tot bé i demanes ajuda per posar-hi remei, és el primer pas per a deixar aquest malestar endarrere.
Esperem la teva trucada, una forta abraçada i molts ànims!
La Laura Centellas