El meu nòvio consumeix drogues
La meva parella consumeix drogues. Fuma marihuana de tant en tant (potser un parell de cops a la setmana?), amb els seus amics principalment. A ell li agrada fer-ho, però intenta no enganxar-s'hi massa, si veu que li agafa el "mono" evita fumar-ne uns quants dies per no dependre'n. Per altra banda, cultiva bolets al·lucinògens i d'aquests sí que en pren força sovint... L'altra dia em va dir que se'n fa microdosis ("habitualment") per "veure què passa". Veig que és un tema que l'altrau molt, aquest de les drogues, i que vol explorar-lo i trobar els seus límits, per dir-ho d'alguna manera. N'hem parlat, i jo li he dit que em preocupa, no m'agrada que ho faci i que jo a llarg termini no em veig amb algú que consumeixi, però que és la seva vida i jo no sóc qui per impedir-li. De totes maneres, cada cop que me'n parla em poso molt trista i ell ho veu (i li sap greu que em senti així). Fa uns dies en vam estar xerrant, i em va dir que si m'entristia podia demanar-li que no m'ho expliqués (però tampoc sé si és la solució, no?) o que seria capaç de deixar-ho si veia que a mi m'afecta i això afecta a la nostra relació alhora, si li demano (ell per si mateix està clar que no vol fer-ho). Evidentment, si faig aquesta consulta és perquè realment me l'estimo molt, és un noi sensible i madur emocionalment, puc parlar amb ell de tot i m'hi sento molt bé, però aquest és EL tema que em preocupa pel que fa a ell. Com ho veieu? Què hauria de fer?
Laura Centellas

Hola!
No és gens fàcil el que ens planteges.
Per una banda hi ha la llibertat individual de la parella i de la persona de poder escollir com vol viure la seva vida.
Per altra banda, hi ha tot el coneixement mèdic, científic i psicològic de les conseqüències negatives del consum de drogues: evasió, dificultat per afrontar els problemes, més probabilitat de desenvolupar un trastorn mental, pèrdua d'atenció i memòria, dificultats de concentració, labilitat emocional, irritabilitat, dependència,...
I quan veiem que algú que estimem està escollint aquesta via, apareix la necessitat de protegir-lo, de cuidar-lo i d'eliminar aquesta substància de la seva vida.
Pel que expliques, ell és conscient que aquestes substàncies l'afecten i que això també entorpeix la relació. Per tant, hi ha un punt de consciència dels efectes negatius que pot ajudar-lo a reduir el consum. Des d'aquí t'animem a seguir parlant-ne amb ell, que la sinceritat sigui la base de la vostra relació i que tu puguis posar un límit (de temps, de quantitat, de substància...). I si realment sents que, tot i estimar-lo, no pots estar amb ell si segueix consumint, hauràs de ser sincera i exposar el que està passant. Tens tot el dret a no voler una parella consumidora. I ell té tot el dret a seguir consumint. I aquí, potser haureu de prendre una decisió...
Deixar el consum pot ser un procés llarg de presa de consciència dels riscos, de reducció del consum i de passar a l'acció. La persona pot necessitar un temps per prendre la decisió.
Si vols, dona't uns mesos de marge per valorar com et sents. La decisió és teva. Tu has de decidir si vols seguir amb aquesta relació. I ell té una altra decisió...
Estem aquí pel que necessitis. Una abraçada!
La Laura Centellas