Tinc un problema molt gran per a dormir
Hola. Gràcies per avançat
Volia demanar-vos ajuda perquè jo tinc dos problemes: adormir-me i despertar-me.
He llegit que el cronotip de cada persona és diferent i que, els horaris diurns establerts, causen jetlag social. M'he sentit molt identificada amb els simptomes relacionats amb aquesta diferencia horaria.
Arriben les 21:30 o 22:00 i em desperto. Despres d'haverme passat el dia feta pols, cansada i badallant. És per la nit quan estic més activa, i em sento cansada, però activa. Si intento anar al llit aviat, el que em pasda és que no puc dormir per molt reventada que estigui perquè estic pensant en 40 coses a la vegada frenèticament i no puc parar. Això també em passa de dia, però no tant perquè ja procuro estar ocupada i estimularme intel·lectualment (sinó tampoc puc dormir de nit). He llegit també que el fet de tenir superdotació pot estar relacionat amb el fet de ser més nocturna.
L'altre dia, per exemple, vaig mig-dormirme al sofa a les 9 de la nit perquè estava molt cansada, mentre escoltava la tele de fons. Mitja hora després em ca aixecar la meva àvia i em va fer anar al llit. Un cop allà vaig voler dormir i vaig ser incapaç. Vaig acabar caminant per casa a tota pastilla fins que vaig caure al llit d'esgotament a la 1.
A més, jo crec que el fet d'estar en silenci a les fosques al llit també afavoreix quem posi a pensar, cosa que a mi em v fatal per a dormir. I de dia, si no faig res i em poso a pensar, normalment acabo pensant en coses negatives i entro en un bucle de pesimisme, per això necessito tenir el cervell ocupat.
Com que no dormo prou, al matí em llevo el més tard possible per a dormir el que no he dormit a la nit i no tinc temps d'esmorzar. Arribo a l'institut que com a molt m'he pres un cafè per a no dormirme a classe (ja em va passar). A més, estic de mala llet perquè estic molt cansada, tinc gana i no vull estar a classe. Que a mi anar a l'insti no em desagrada tant, però és que l'unic que vull es ficarme al llit.
Intento no abusar del mobil a la nit, no fer migdiada, no prendre cafeina a la tarda, etc. I tot i així no puc dormir. També em dutxo per la nit per a relaxarme i sopo lleuger. I no em serveix.
Ajuda si us plau
Laura Centellas

Hola!
Pel que expliques sembla que tens una tendència a estar més activa en les hores més nocturnes i això, ara mateix, et provoca dificultats per ajustar-te a l'institut. Els horaris establerts no s'ajusten a totes les persones i sempre en surt algú perjudicat. De fet, en l'adolescència, el patró de son-vigília és més aviat nocturn, de manera que les classes només de matins no encaixen gens amb el sistema adolescent de regulació de la son.
També observem en la teva consulta que tens un ritme lent a l'hora de despertar-te i d'adormir-te. És a dir, que necessites molt temps per despertar-te i també per poder adormir-te. I això està bé coneixer-ho perquè no ens posem falses expectatives.
Dit això, i tenint en compte que estem darrera una pantalla i tenim aquesta informació, el que et recomanem és que busquis els teus propis rituals. És a dir, hi ha unes recomanacions generals per tenir bons hàbits de son, però si a tu no et funcionen, treu-los! Per exemple, la dutxa de la nit, si a tu no et relaxa, fora!
Pel que fa a mantenir el cervell ocupat et recomanem dues eines:
- tenir una llibreta o paper on escriure allò que et preocupa per "treure-t'ho del cap".
- Començar exercicis de relaxació i meditació per aprendre a relaxar-te i a baixar revolucions.
Segons el que ens expliques, les teves dificultats tenen a veure amb el desajust amb els horaris externs i amb la dificultat per entrar en un estat de calma, per passar de ones beta (activació) a ones alga i theta (estat de relaxació i primers estadis del son).
Esperem haver-te ajudat,
Una abraçada!
La Laura Centellas