S'ha anat el meu avi (definitiu)
Fa un mes va morir el meu avi. A gener li van diagnosticar càncer de pulmó. Al principi li van donar radio i quimio i segons el que em dien anava bé la cosa. Ell tenia por i estaba desanimat, i als dos messos va intentar treurés la vida. Déspres d'alló ho vem portar tots bastant bé (ell no ho se molt bé) i ell va anar al psicoleg, als mesos semblava més animat i habien pujes i vaixes peró jo tenia esperançes de que es recuperés, encara que igualment tenia por. La cosa seguia normal fin que el segón dia de classes em van dir que el càncerr s'habia estés al fetge i ja no havia rés a fer. No m'ho podia creure. Aquell mateix dia per la tarda li va donar un infart a l'hospital (portava ingresat desde feia 3 dies), es veu que li van dir que el portaven al fórum i es va posar molt nerviós, (reconec que va ser el millor perque no em vull imaginar com es anarse morint lentament). A la setmana em vaig enterar de que ell sabia que el tractament no anava bé desde la segona tandada de quimio (març aprox), es veu que no feia efecte. Em sap molt greu perque jo sempre li donava anims pero clar, amb la situació que era no li servien de res... Nomès ho sabia el meu tiet, alguns familiars més llunyans i amics del meu avi; a la meva avia, mare, pare, jo i la meva germana no ens va voler dir res per que no patíssim. Ens vem enterar quan ja se li habia anat al fetge.
Sorprenentment ho vaig portar molt diferent al que m'imaginava, li donava moltes voltes al tema desde avans i pensava que si el meu avi moria jo no sabria que fer, peró no va ser així, ho vaig portar amb pena peró també amb molts records que em donaven força i penso en les meves metes i em dona anims per seguir endevant que es el que ell hauria volgut. M'ho esperava molt pitjor i no se si es normal poder portar-ho així, es normal? Els primers tres dies van ser molt durs, les seguents 2 setmanes també pero no tant intens, peró ara em trobo bastant millor. Pot ser que estigui reprimint els meus sentiments o pot ser normal aixó? Jo sento que si que expreso quan estic trista o malament...
Ara fa un mes i no se si aixó es normal, vui dir, que un mes despres estigui "bé"... De veguades penso en el tema pero m' esperava aixó pitjor i gent al voltant meu ho ha passat "pitjot" digemne, no se si portar-ho així es normal...
També estic com amb por a que a mi em doni cancer o a algún familiar, també a la mort i quan m'aborreixo el pensament es recurrent, algún consell?
Moltes gràcies!! Aixó de la consulta em sembra súper xulo :) Espero que se m'entengui!
(Aquest si que si, esque la barra de publicar resposta es molt gran i li he donat sense voler hehe.)
Laura Centellas

Hola bonica,
Primer de tot dir-te que ens sap greu que estiguis vivint aquesta pèrdua, t'enviem una forta abraçada.
Respecte a la teva consulta, dir-te que el dol és molt fluctuant. És un procés que et fa passar per diferents estats i que pots sentir moltes emocions barrejades, amb moments de dolor molt intens i altres amb menys intensitat o, fins i tot, gratitud.
El pacte de silenci és molt habitual en les famílies. Consisteix en amagar el diagnòstic real (per part de la família o la persona malalta) per no "fer patir". I segurament el teu avi va voler fer això. Va ser la seva manera de "protegir-vos" del dolor. Però, evidentment, la mort arriba i el dolor també.
Llavors, el que sents actualment, és normal?
Doncs sí.
Hi ha moltes maneres de portar el dol i a vegades també depèn de les circumstàncies en què es dona. I també sobre si ens hem preparat i anticipat el dol. És a dir, si hem començat a pensar en què aquesta persona es podia morir i l'hem començat a acomiadar en les últimes setmanes de la seva vida. I poder fer això és molt bonic. Poder estar al seu costat, parlar-hi, donar-li ànims... son mostres d'amor i és preciós.
Passaràs diferents moments i potser, en unes setmanes tindràs un dia que et farà molt mal i necessitaràs plorar, recordar-lo, parlar d'ell. I estarà bé.
I, referent a la última pregunta: és natural que tinguis pensaments i pors sobre la pròpia mort i la dels altres. Quan es mor algú, de cop ens apareix la realitat: tots morirem algun dia. I aquesta és la veritat. I des d'aquí, tenint present la mort, podem viure de manera més harmionosa, sent capaços de valorar les persones del nostre entorn. I, recorda, el dolor de la mort és AMOR cap a aquella persona.
Una abraçada molt forta! Nosaltres seguim aquí,
La Laura Centellas