preocupada per la meva germana
Hola, la meva germana petita te 12 anys i esta cursant primer de la eso. Els nostres pares es van separar l'octubre de 2022 perque el meu pare li va ser infidel a me mare amb una noia de 27 anys i encara estan junts. El meu pare te quasi 50 anys. Me mare li va afectar bastnat pero sempre ha estat aqui per nosaltres i per ajudar-nos. Va ser molt dificil per tothom pero sobretot per ella, ha canviat de personalitat completament. Ha passat de ser una nena super generosa i somrient que tot el dia ajudava i et feia favors ha estar tot el dia amb el mobil, contestar a tothom borde (incloent els nostres pares) i no voler fer res amb nosaaltres, nomes amb els seus amics. Li hem dit moltes vegades que ens expliqui com es sent, que si vol anar al psicoleg, hem fet de tot, li hem donat espai, li hem donat temps amb el mobil, li hem tret, li hem tornat el mobil, fa totes les hores de ballet que vol, sempre tenim plans amb ella com anar de compres que li enccantava i ja no vol fer res mai. No es vol ajudar, no deixa ajudar-se i fa molt de temps que fins i tot la seva professora diu que hauria d'anar al psicoleg i va anar un dia i estava ella tremolant tota l'estona. No ha tornat mes. Nose que fer, no sabem com mes ajudar-la. Jo estic d'intercanvi a estats units aquest any i li envio regals i la mimo moltissim perque es molt immportant per mi i ella ho sap aixo pero ho passa molt malament i no m'explica res a mi ni la familia. No em paren d'escriure amigues meves dient-me que han vist a la meva germana i que estan molt preocupades perque esta fatal emocionalment. Ella sempre ha sigut molt popular i la vida amb nois i amics en te moltissima. Erem una familia de les tipiques perfectes que feiem tot junts i que anavem de vacances junts i erem molt units. JO he parlat dels meus sentiments amb ella pq veies que no pasa res si no esta be pq jo tampoc ho estic pero res funciona, estem desperats, no sabem que mes fer. No vol anar a casa el meu pare pq diu q sempre esta de mal humor i que no la porta amb els seus amics (viu a la montanya el nostre pare i no pot anar caminant o amb bus), el meu pare em diu q esta molt trist pq la troba molt a fatlar i jo estic a l'altre punta i que la porta a on vol i que li diu d'anar a compar roba, jugant a voley junts, la va a veure a totes els actuacions de dansa... fins i tot va adoptar dos gats per nosaltres i mira q no li agraden gens els gats. Ha fet molt pq el perdonesim i ja no esta amb la novia. Nose q fer, si q hem tingut problemes amb ell durant l'any pq es veritat q estava de mal humor a vegades i ho pagava amb mi sobretot, pero ell diu q ja ho no esta pq ha deixat la seva feina q li amargava molt la vida i ara s'esta dedicant el q ell realment vol. Com podem ajudar a me germana?
Laura Centellas

Hola!
Gràcies per escriure'ns i des d'aquí t'enviem una forta abraçada.
La separació d'uns pares pot ser viscuda com un fet traumàtic semblant al dol, ja que la "família" tal i com la tenies entesa, desapareix. De cop i volta ja no hi ha una "unitat familiar" i cal, mica en mica, reajustar-se a la nova realitat. I és un procés que han de fer tots els membres de la família.
A més, pel que expliques, la teva germana està començant l'etapa adolescent i pot ser una etapa amb uns alts i baixos emocionals importants.
El que ens preocupa d'aquesta consulta és el teu paper en tot això. Sabem que és la teva germana i estàs preocupada, però no és responsabilitat teva. No et toca a tu buscar ajuda per la teva germana. Son els teus pares els que han d'actuar i demanar ajuda professional. Són ells els responsables del benestar de la teva germana. I no es poden arrepenjar en tu. Perquè a tu no et toca fer-te'n responsable, perquè no és la teva funció.
La teva funció (que la fas estupendament) és buscar la complicitat amb ella, explicar-li i compartir-li els teus sentiments i deixar-li la porta oberta per si ella (quan ella vulgui) vol compartir els seus.
A vegades volem que les altres persones facin un procés més ràpid del que poden assumir, cada persona necessita anar al seu ritme i ara mateix sembla que la teva germana està païnt tota la situació i es mostra "enfadada amb el món". I té tot el dret de sentir-se així, perquè és una emoció molt vàlida quan fa un any que els teus pares s'han separat i tu estàs entrant a l'adolescència.
Demana ajuda als teus pares i fes que siguin ells el que actuïn.
Una abraçada!
La Laura Centellas