Preocupació per una amiga
Hola bona tarda. Bé doncs la meva amiga i companya de pis està passant per un tca. Tenim 20 anys vivim a Barcelona i els nostres amics viuen al mateix bloc de pisos (ells no saben del seu transtorn) Fa 4 anys li va apareixer per primera vegada el tca pero va deixar d’anar al psiquiatra per voluntat pròpia. I ara va recaure arrel d’un succés traumàtic… Jo vaig ser la primera en adonarse’n i poc a poc va poder explicarli als familiars. Ara ella va a una psicòloga (porta poques sessions) i per ara encara no nota millora. Jo escric mooolt molt preocupada (no us imagineu quant) perquè veig com cada vegada: vol menys contacte físic, està més trista, es tanca més estona sola a la seva habitació, no vol parlar i es concentra menys en la carrera que no és gens fàcil (física i matemàtiques el doble grau). Son pare vol que torni cap a casa seva i li està insistint molt en que deixi la carrera cosa que ella no vol fer. Bàsicament faig aquesta consulta perquè la situació (tot i que soc molt estable emocionalment) m’està afectant. Últimament parla molt del suicidi a la colla d’amics del bloc i ells no sospiten res però a mi em preocupa molt… El dilluns ens va preguntar q q fariem si ella entrés en coma i jo vaig dir: “deixar-me la carrera”. Em fa por que un dia es tanqui al cuarto i no la vegi mai mes, me l’estimo molt i li tinc molt d’apego… No podria suportar que es tragues la vida. La veritat és que un amic meu que ho sap i la coneix em diu que no la veu capaç de fer-ho però a mi em preocupa tant que he deixat de concentrar-me en mi. Què puc fer??
Gràcies
Laura Centellas

Bon dia maca! Moltes gràcies per confiar en nosaltres i comentar-nos el que et preocupa, la situació que estàs vivint, és molt dura i és normal que se't faci difícil. Ens expliques que comparteixes pis amb una noia que té un TCA, que arran d'una situació concreta, va fer una recaiguda i ara ha reprès el tractament, però encara porta poques sessions i no veus que hagi millorat massa. Tot el que menciones, són senyals típics del TCA, l'aïllament, el tancament, l'estat d'ànim baix, la irritabilitat, però has de confiar que si està en mans d'especialistes, podran ajudar-la a revertir aquesta situació. De vegades, és més important "perdre" un any dels estudis, per poder centrar-se a rebre el tractament adequat i poder recuperar-se i posar-se bé per a poder continuar amb tot el projecte vital tranquil·la i gaudint de la vida. Comentes que darrerament us parla molt del suïcidi i et fa por que algun dia pogués portar a terme alguna idea nefasta... és normal que estiguis preocupada, és molt perillós que tingui aquestes idees al cap, de vegades el malestar és tan intens que sembla la millor sortida. Crec que és important que puguis parlar aquest tema amb els seus pares, i en cas d'alarma, truca al 061 de seguida. Per altra banda, intenta estar al seu costat, recolzar-la, mostrar-li el teu afecte i suport i que sàpiga que sempre que estigui malament, pot comptar amb tu. També et recomano que et posis en contacte amb l'Associació Contra l'Anorèxia i la Bulímia (93 454 91 09), tant per a tu com per a ella, us podem assessorar i acompanyar en aquesta situació tan difícil i que és normal que no sàpigues com gestionar. Una abraçada molt forta i esperem la vostra trucada!
La Laura Centellas