Embaràs
Hola. Tinc 15 anys i crec que la meua parella pot estar embarassada. No volem que els nostres pares ho sàpien per res del món. Estem molt espantats i volem saber si hi ha alguna manera de fer una interrupció de l’embaràs sense que ho sàpiguen. També voldríem saber quins passos hem de seguir i on podem anar.
Si us plau, necessitem ajuda i informació confidencial. Gràcies.
Laura Centellas

Hola,
Si hi ha hagut un retard en la menstruació, el primer que caldria fer és valorar la possibilitat d’un embaràs mitjançant una prova o test d’embaràs. Aquesta prova es pot fer quan hi ha un retard de la regla de 3-4 dies, però, per tal que el resultat sigui fiable, han d’haver passat dues setmanes de les relacions en les quals pugui haver-hi risc d’embaràs. Aquest test te'l poden fer de forma gratuïta al Centre d’Atenció Primària (CAP) o es pot comprar a la farmàcia i es fa amb una mostra d’orina.
En cas que la teva parella estigui embarassada, dependrà dels dies que fa que ho està. Si no fa més de cinc dies, amb una pastilla d’urgència és suficient. Existeixen dos tipus: unes fan efecte les 72 hores (3 dies) des del coit vaginal desprotegit (Levonorgestrel); i unes altres et poden protegir fins a 120 hores (5 dies) després de la relació (Acetat d’Ulipristal o Ellaone©). Es poden aconseguir als Centres d’Atenció Primària de forma gratuïta i a les farmàcies pagant.
Si fa més dies, haureu de decidir si voleu avortar. Per poder avortar, la llei actual obliga les menors de 16 anys embarassades a disposar de l’autorització expressa d’un dels tutors legals (mares, pares…). Així que la decisió d’interrompre l’embaràs serà teva, però no es podrà dur a terme sense aquesta autorització.
Si decideixes fer un avortament és important saber que és un dret reconegut en el nostre país i és molt important saber que és legal i gratuïta. És rellevant saber que les tècniques que s’utilitzen són molt segures i, a Catalunya, es practica a centres sanitaris públics o en centres privats degudament acreditats. Un cop presa la decisió, és crucial conèixer el procediment i poder tenir accés a un bon suport durant tot el procés.
Et deixem una pàgina web amb tota la informació sobre l’avortament:
I un altre on t’explica què fer en el vostre cas en concret de forma detallada:
Gràcies per la consulta i una abraçada!
@psico_crisalbo
La Laura Centellas