autoestima
Hola, soc una noua de 18 anys. Porto com dos anys informa-nt-me de tant en tant de l'autoestima, autoconfiança com estimar-me.... pero encara no consegueixo sentir-me satisfeta amb mi. Vull considerarme una noia segura de si mateixa pero no trobo en que ser-ho i encara em sento insegura com en moltes situacions del dia dia. Que puc fer per estar millor amb mi? (amb el meu cos estic be, amb la meva cara mas o menos, amb la personalitat fatal sento insegura moltes estones..). Gracieeeees
Laura Centellas

Hola bonica, moltes gràcies per la teva sinceritat i explicar-nos el que et passa. El que et passa és molt habitual, especialment en etapes com l’adolescència i l’inici de l’edat adulta, on ens estem construint com a persones. Que t’hagis interessat i informat en l’autoestima i l’autoconfiança ja demostra que tens un gran desig de cuidar-te, i estar bé amb tu mateixa i pensa que ja és un pas molt important que molta gent no fa. Pel que expliques, de vegades et sents insegura amb tu mateixa sobretot perquè et jutges de manera molt dura per no sentir-te “com hauries de ser”. Has de pensar que l’autoestima, no és una meta fixa en un punt concret, és una relació que es va construint amb tu mateixa cada dia i com totes les relacions, té dies millors i dies pitjors. Hi ha moltes coses que afecten la nostra autopercepció, com l’estat d’ànim, l'energia, la situació, etc.
Per a sentir-te bé amb tu mateixa, el primer que has de fer és acceptar que en alguns moments siguis més insegura que d’altres, és completament normal. Inclús aquelles persones que et semblen tenir molta confiança en si mateixes, també tenen dubtes. Així que l’objectiu no és posar fi a les inseguretats, sinó aprendre a conviure amb elles sense que aquestes t’aturin o et defineixin.
Una autoestima sana inclou acceptar parts de tu que no encaixen amb l’expectativa social (ser més tímida, dubtar, sentir por...). Recorda que no hi ha una única manera vàlida de ser segura. Pots ser-ho i alhora ser reservada, expressiva, creativa, reflexiva… El que és important és que tu et reconeguis i siguis autèntica. Pensa que si cada vegada que et sents insegura et critiques per això, reforça la idea que “no vals”. És essencial que comencis a parlar-te amb més amabilitat. Pel que dius, amb el teu cos estàs bé i amb la cara vas “més o menys”, això és un bon punt de partida! Això demostra que estàs enfocant molt el teu valor des d’una mirada parcial i, potser, molt influïda per expectatives externes o comparacions. Quan ens avaluem des del que “soc suficient” o “no soc prou bona”, és perquè estem atrapats en una autoestima condicionada. Així que has de treballar i enfocar-te en aquesta personalitat que et fa sentir més insegura. Pots fer un llistat de les coses que creus que tens traça per fer, aquelles coses que t’agraden de tu, o pots preguntar a aquelles persones que t’estimen com et veuen.
Aprendre a estimar-se un mateix, és un procés. I tu ja hi estàs posant intenció i esforç, que és el més important, però el camí es fa caminant, no llegint o informant-nos. Així que has de posar en pràctica, internalitzar i canviar algunes coses. Per a sentir-te segura has de fer coses, decidint, amb empenta i afrontant els reptes dia a dia. Pensa que cada cop que t’atreveixes a fer alguna, tot i que et sentis insegura, sigui quin sigui el resultat, la confiança en tu mateixa augmenta. Et felicito per tot això i és molt positiu que estiguis fent aquest camí, i recorda sempre que l’autoestima, no només depèn de com et veuen els altres sinó com t’acompanyes tu mateixa en moments com aquests. Recorda que estem aquí per tot allò que necessitis i també et convido a seguir-nos al perfil d’Instagram: @estimatbe. Una abraçada molt forta!
La Laura Centellas