SALUT MENTAT
Hola,bondia,tinc una consulta bastante urgent i m agradaria saber que puc fer.Desde fa 1 any els meus pares estan separats,tot anava be fins fa cosa de un mes o dos que nose que li passa a me mare,pero em parla fatal,es com q no tenim un dialeg mai mare-fill,he intentat parlar mil vegades amb ella i no m escolta quan li dic el que em molesta del que fa,fa uns dies q m he començat a autolesionar i m intento controlar per no ferho per no preocupar a ningu pero hi han vegades que es impossible,que em recomanaries que fes? estic massa perdut i nose que fer ni com gestionar aquesta situació
Laura Centellas

Hola consultor!
Gràcies per escriure’ns!
Primer de tot, és molt important que estiguis verbalitzant el que et passa i demanant ajuda, això ja indica que tens ganes de fer un canvi i sortir d’aquest dolor.
Pel que dius, parlar amb la teva mare no és una opció, així que això ho has de parlar amb algú més.
A vegades, les persones actuen de maneres que no ens agraden gens, ens menyspreen i ens fan sentir malament. En el teu cas (veig que ets major d’edat), pots optar per allunyar-te una mica del dia a dia amb la teva mare i provar de parlar amb el teu pare o algun adult de referència.
Explica tot el que et passa a aquesta persona de referència i intenta buscar maneres de sortir de casa teva per passar el menor temps possible amb la teva mare (si pots ves a viure amb el teu pare, amb un amic o parella).
D’altra banda, tot i que dius que és difícil parlar amb la teva mare, si que seria molt important que li expliquessis tot el que està passant, ja que tothom es mereix saber la veritat. Digues-li que et sents fatal, que no t’agrada gens com et parla i que això et genera angoixa i fins i tot t’has arribat a lesionar.
D’aquesta manera li dones l’oportunitat a la teva mare de fer canvis en la seva manera d’actuar, si no li dius pot ser que no se’n estigui adonant.
Per tant, resumint:
1.        Parla amb la teva mare i explica-li TOT
2.        Si la teva mare no reacciona i continua fent el mateix, parla amb el teu pare o un adult de referència
3.        Si res d’això funciona, intenta allunyar-te de la teva mare (passar menys estones amb ella o anar a viure a un altre lloc), això no vol dir que trenqueu la relació sinó que no tindreu un contacte tant constant.
4.        Acudeix a un psicòleg perquè t’ajudi a gestionar tot aquest malestar i que no vagi a pitjor.
Espero haver-te ajudat, molta força!
Estrella Dorca – Psicòloga Sanitària
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas