En dos mesos i mig començo la uni i tinc por
No se molt bé com començar. El cas és que aquets any començo la universitat i tinc por perquè sempre m'ha costat molt fer amics i socialitzar, i se que m'hauria d'esforçar més i que és cosa meva però quan conec a algú nou em quedo callat i deixo que sigui l'altre que parli. Ns si és perq tinc l'autoestima baixa o perquè ja m'ha passat que creia que estava bé en un grup d'amics i d'una em deixaven de banda. La cosa és que aquest any he estat super bé amb el meu grup d'amigues i ja no em preocupava, però ara que s'ha acabat el batxi i començaré la uni sol, tinc por de no saber fer amics.
Moltes gràcies.
Laura Centellas

Hola consultor!
Gràcies per escriure’ns!
No saps la quantitat de joves que ens escriuen amb la mateixa preocupació que tu, hi ha molta gent que està en la teva situació i que també estan patint per quan arribi el dia de començar la universitat.
Per sort, la UNI és molt diferent a l’Institut, si que hi poden haver diferents grups d’amics, però no en totes les carreres és igual. A la UNI la gent és més madura i normalment els grups es respecten entre ells. També hi ha gent que no te un grup definit i va una mica “amb tothom”, i és súper normal. Veuràs que també hi ha molta gent que ve sola i que per tant, esta oberta a fer amics nous.
Alguns consells que et puc donar per poder rebaixar l’angoixa respecte aquesta situació social:
1.        Practica: durant aquest estiu intenta parlar amb gent que no coneixes (per exemple si vas a una festa on hi ha amics d’amics).
2.        Prepara’t mentalment preguntes que t’agradaria fer a la gent nova, preguntes bàsiques com: d’on ets, quants anys tens, quin batxi has fet, què t’agrada fer, etc.
3.        El futur és incert però el que penses del teu passat ho pots gestionar diferent. És normal que tinguis inseguretats respecte les amistats si ja has tingut males experiències, però deixa’m dir-te que també has tingut experiències bones, intenta quedar-te amb aquestes.
4.        No sabem què passarà, però de què et serveix preocupar-te 3 mesos abans? Com més et preparis més baixarà aquesta inseguretat. Pensa en els exàmens, veritat que com més et saps el temari menys nervis tens? Doncs el mateix. En comptes de preocupar-te i deixar-ho tot al camp mental, baixa-ho a la terra i posa en pràctica el fet de “socialitzar.
5.        Sigues tu mateix. A les persones ens agraden la gent autèntica, que no fingeix i que és genuïna. Demana-li a les teves amigues què els hi agrada de tu i reforça encara més aquestes qualitats, ja que són les que et fan especials.
Ets fantàstic tal i com ets 
Espero haver-te ajudat.
Estrella Dorca – Psicòloga Sanitària
@estrelladp_psicologa
La Laura Centellas