Per a confeccionar uns texans es necessiten 7.500 litres d'aigua, quantitat que equival al líquid que beu de mitjana una persona en 7 anys! Segons l'ONU, la indústria de la moda és la segona més contaminant del planeta: produeix més emissions de carboni que tots els vols i transports marítims internacionals junts. En els darrers anys ha multiplicat la seva producció, i ha passat de produir dues temporades a produir-ne més de sis, per a oferir cada dos mesos noves peces i tendències al consumidor.
Per tal de lluitar contra aquest fet, a Suècia ha sorgit un fenomen batejat com a
köpskam, entès com
"la vergonya de comprar". Aquest comportament busca reduir la compra de roba pel seu alt cost climàtic i per la irresponsabilitat ecològica que representa seguir els dictàmens de la moda.
Aquest fenomen penalitza el consum obsessiu de peces de roba i el fet de presumir-ne a les xarxes socials. Els unboxings i les col·laboracions que fan alguns influencers comencen a ser mal vistos:
"El köpskam pot afectar sobretot celebrities, influencers i marques, perquè són aquestes figures les que més mostren en xarxes les seves noves adquisicions i col·laboracions", explica Neus Soler, professora dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC.
A més, no només creix el
köpskam. A diversos països s'ha instaurat el moviment
no buy year, que anima la gent a no comprar roba durant un any, amb la finalitat de ser conscients de la falsa necessitat de comprar-ne amb tanta freqüència. Què en penses
: et sumaries a aquesta iniciativa?