«És difícil seguir les classes sense desconcentrar-me i això fa que estigui més desanimada»

Diversos estudiants universitaris expliquen a Adolescents.cat com estan vivint haver de fer classes online des de principi de curs arran de la pandèmia

per Elvira Vilardell, el 9 de novembre de 2020 a les 10:19
"Se m'està fent dur. És difícil seguir les classes sense desconcentrar-me i això fa que estigui més desanimada". La Glòria, alumna de 1r de Psicologia, és una de les moltes estudiants que s'ha vist afectada per la pandèmia en el seu debut universitari. Ella, com la majoria de joves catalans, només va poder assistir a classe de manera presencial durant unes setmanes."El canvi va ser molt fort. Vam haver d'acostumar-nos a fer-ho tot virtualment. El sistema va canviar per complet", explica a Adolescents.cat. 

"El canvi va ser molt fort. Vam haver d'acostumar-nos a fer-ho tot virtualment. El sistema va canviar per complet"

Els universitaris estan fent classes online des de mitjans d'octubre, després que els centres i el Govern arribessin a un acord per passar a la docència telemàtica. Des de llavors, els alumnes només assisteixen als centres per fer pràctiques i alguns també per realitzar exàmens, un fet que no veuen amb bons ulls. "Per què ens fan fer les proves de manera presencial si hi ha la possibilitat de fer-les online?" es pregunta el Miquel, que està cursant 3r d'Enginyeria Forestal (GEF). El Quel, que fa 1r de Biologia ambiental, tampoc entén aquesta decisió i creu que els exàmens es podrien realitzar virtualment, igual que les classes.
 
 

Els pros i els contres de la docència online

La manca d'informació i material; la dependència de la tecnologia, i la fredor de comunicar-se a través d'una pantalla són les queixes més repetides pels estudiants quan se'ls pregunta sobre els hàndicaps de la docència virtual. "Hi ha molts professors que fan el que poden, però altres només ens pengem un PDF o un Power Point i ens hem d'espavilar", assegura la Júlia, que està cursant 2n d'Arqueologia. En aquest sentit el Miquel, estudiant de 3r de GEF, lamenta que no "s'ha dotat ni a docents ni a alumnes dels equips necessaris". 


I és que passar de la comunicació cara a cara a l'online no és senzill. "A molts professors els costa veure com reaccionem o si seguim la classe", comenta la Glòria, la qual trobar a faltar poder interactuar en persona amb els docents, però sobretot amb els companys. De fet, el contacte amb els altres estudiants és una de les coses que més enyoren: "M'estic perdent la vida universitària", "El millor era parlar amb els amics i comentar la jugada" o "M'agradava la proximitat que sentia quan estava a l'aula", són alguns dels comentaris que ens han fet arribar els estudiants. 

"No s'ha dotat ni a docents ni a alumnes dels equips necessaris"

Ara bé, no tot és dolent. L'ensenyament online permet més flexibilitat i representa un estalvi de temps pel que fa a la mobilitat: "Puc estar a casa, estirada al llit i no he d'estar pendent dels altres", explica la Natàlia, que està fent 1r de Psicologia. A més a més, la situació està fent que els alumnes facin més pinya i col·laborin entre ells: "Veig molta cooperació. Tenim un grup de WhatsApp tots els companys i ens ajudem sempre que podem", diu el Quel.
 
 

Més desmotivació? 

Els estudiants coincideixen en assenyalar que fer classes online pot resultar frustrant a vegades i això els desmotiva. "No és fàcil passar-se 6 hores davant d'una pantalla", afirma el Miquel, a qui li ha passat pel cap aparcar la carrera. Malgrat tot, ha optat per continuar formant-se perquè confia en què la situació "es relaxi" i tot torni a la normalitat. 

Una esperança que mantenen la majoria dels alumnes i que fa preveure que la taxa d'abandonament, que actualment ronda el 9% en les universitats presencials, no augmentarà. De fet, aquest curs hi ha hagut un augment de matriculacions, segons han confirmat fonts del Departament d'Universitats a Adolescents.cat. Així doncs, tot i les complicacions, els estudiants no tiren la tovallola i segueixen endavant.

Més abandonament en els estudis online

La taxa d'abandonament en els estudis online el curs 2017-2018 va rondar el 33%, mentre que la de l'ensenyament presencial es va situar en el 9,1%, segons xifres d'Universitats facilitades a Adolescents.cat. Aquestes dades però, no pronostiquen que enguany, amb l'augment de la docència virtual, hi hagi més estudiants que decideixin abandonar la carrera. I és que les xifres de l'ensenyament online a hores d'ara només corresponen a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), on el perfil d'estudiant és molt diferent del dels centres presencials.

Tal com expliquen des d'Universitats, l'alumne de la UOC té una edat superior a 25 anys i generalment treballa mentre que l'estudiant de les presencials està en la franja d'edat entre 18 i 22 anys i encara no té una vida laboral activa. Per tant, deduir que la taxa d'abandonament podria augmentar el curs 2020-2021 basant-se en aquestes dades, seria massa atrevit, ja que el tipus de l'alumne online i el del presencial no és el mateix.


Adolescents.cat és el portal més visitat entre els usuaris joves de Catalunya. Aquí hi trobaràs tot allò que t'interessa sobre els teus ídols, consells per resoldre els teus dubtes i inquietuds, tests, actualitat, vídeos virals, gossip, apunts, treballs, resums d'exàmens, assessorament sobre sexualitat i parella, comunitat, etc. Vivim per entretenir-vos i treballem per a satisfer-vos. Un lloc a internet on la diversió està assegurada. No t'oblidis de recomanar-nos als teus amics.
Segueix-nos a:
Cerca a Adolescents.cat:

Tecnologia: Sobrevia.net
Llicència: CC BY-NC-ND
Mitjà associat a
 
Amb la col·laboració de: