Les vacances d’estiu ja s’acaben i toca tornar a la rutina. Segurament el teu cap encara pensa en el viatge que has fet i, si has tingut problemes amb el teu vol, pot ser que només pensis en això i no en la platja on has estat prenent el sol tots els dies.
Si has tingut un vol desastrós amb cancel·lacions o retards, no et preocupis perquè potser reclamar-ho és més fàcil del que et penses. A continuació t’expliquem com fer-ho per convertir aquesta experiència en la compensació que et mereixes.
Si el teu vol s’ha endarrerit més de 3 hores, pots rebre una indemnització d’entre 250 i 600 euros d’indemnització. En aquest cas, la companyia només pot alliberar-se de pagar la indemnització si demostra que les causes d’endarreriment no podrien haver-se evitat. És a dir, si es deu a condicions meteorològiques, inestabilitat política del país d’origen o destí, vagues o altres.
A més, si és més de dues hores, l’aerolínia ha de pagar menjar i beguda i si el retard és fins a l'endemà ha de cobrir les despeses d’allotjament. És important guardar tiquets o fotos per reclamar també totes les despeses que t’hagi suposat el retard en el vol. A més, és important que sàpigues que el preu que has pagat pel bitllet d’avió no afecta en absolut el dret que tens, per llei, a fer una reclamació i rebre una indemnització.
Si, d'altra banda, el que t’ha passat és que s’ha cancel·lat el teu vol, has de saber que la companyia t’ha de tornar l’import íntegre del bitllet i també s’ha d’indemnitzar i retornar les despeses derivades de la cancel·lació del vol.
En aquest cas, la compensació és de 250 euros per a vols de fins a 1.500km, 400 euros pels intracomunitaris de 1.500km i per la resta entre 1.500 i 3.500, i 600 euros per la resta. També es poden reclamar despeses com la pèrdua de nits d’hotel o entrades a espectacles, per exemple. A més, en aquests casos l’aerolínia també està obligada a oferir allotjament i menjar en cas que fos necessari.
Sabent tot això, toca reclamar la indemnització. En primer lloc, la reclamació ha de fer-se a través dels canals habilitats per la pròpia companyia. I si la companyia no compleix? En aquests casos, els usuaris poden presentar una reclamació formal a través de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). Pot fer-se online, a través de la seu electrònica; o amb una reclamació per registre.
També hi ha algunes webs que et poden facilitar tots aquests tràmits. És el cas de Reclamador o Flight Right, que poden dur a terme aquesta mena de tràmits amb les dades que tu facilitis.