Aquest curs, molts alumnes de 4t d’ESO no han arribat al "nivell bo" (70 punts) en tres assignatures importants: anglès, matemàtiques i ciència i tecnologia. Tot i que han tret bones notes en català (75,1 punts) i castellà (74,2), en les altres tres matèries es queden just al límit o per sota: 69,8 en mates, 69,1 en anglès i 67,9 en ciències.
El problema és especialment preocupant perquè, per exemple, un 28,8% dels alumnes tenen dificultats per expressar-se per escrit en anglès, i gairebé un 39% tenen un nivell baix en espai, forma i mesura dins de matemàtiques. En ciències, costa sobretot explicar fenòmens naturals i interpretar dades científiques.
Els estudiants de 6è treuen bones notes en català (73,5), castellà (76,5), anglès (75,7) i mates (70,4). Però suspenen en ciència i tecnologia, amb només 66,3 punts, el pitjor resultat des que existeix aquesta prova.
També destaca que hi ha dificultats en la comprensió lectora i expressió escrita, especialment en català i anglès. En mates, l’apartat de relacions i canvi és el més complicat, i en ciències, gairebé un 30% no entenen bé com funciona la investigació científica.
Per intentar canviar aquesta situació, el Departament d’Educació prepara:
Un programa pilot a 250 escoles per apropar als alumnes les professions STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques), amb sortides i xerrades de professionals.
Una avaluació extra en matemàtiques i llengües en 250 centres per detectar punts dèbils i buscar solucions.
El projecte PCAMT, que vol millorar el pensament matemàtic i computacional a 900 escoles.
També s’estan preparant materials per ajudar els profes a ensenyar millor els conceptes clau, perquè s’ha vist que alguns alumnes no entenen bé el que se’ls pregunta.